logo
Přihlášen: Nepřihlášen (anonymní) 23.02.2018 11:28
Články | Odkazy | Ke stažení | Fórum
Seznam Rubrik
 



Reklama
 


Anketa
  Není vypsána žádná anketa


Poslední reakce
 
Nezdravé stravovací trendy
(14.07.2017 10:13:51 Vladislav Petrášek)

Vegetariánství, veganství apod. jsou nezdravé a především módní stravovací trendy, které vedou ke špatné výživě. 

Strava našich předků
(19.05.2017 14:11:39 Emílie L.)

V tomto článku jsou záměrně vynechána některá fakta. Díky tomu článek budí dojem, že naši předci ili hlavně na rostlinné stravě, to ale není pravda. Můj názor: http://emilie-lvovska.webnode.cz/l/co-jedli-nasi-predci/

Grznar
(07.04.2017 12:21:51 Filip)

Kokote!

ocel a guma
(05.03.2017 14:34:14 Já )

Já myslím že to není pravda s ocelí a gumou, protože se prodávají náhrdelníky určené pro vegany a kupují si je.

Proč být vegan
(01.02.2017 23:29:39 Viktor)

Zajímavé podání :-) Já se snažil shrnout hlavní 4 důvody, proč se většina veganů rozhodla přejít právě na tuto rostlinnou stravu. Myslím si, že jsem to pojal hodně podloženými fakty, no, mrkněte sami https://www.svobodavsem.cz/proc-byt-vegan/

Testoviny
(08.12.2016 21:43:33 Eva)

Prijde mi stupidni tvrdit ze vajecne testoviny se vyrabi na stejnych strojich jako bezvajecne.... 

Re: palacinky
(10.09.2016 00:24:56 RodoSlav)

Prečo by si sa mala vzdať palaciniek, keď ich máš rada??

Sprav si vegánske, bez mlieka a vajec. Stačí špaldová múka (T 812 a pod.), voda a štipku soli a je to. Potri džemom ,najlepšie svojim a mňam, mňam.

Dobrú chuť!!

Re: B12
(21.03.2016 14:49:23 vaganka)
Nezlob se, ale s tímhle názorem nemůžu vůbec souhlasit. V mém okolí si vegani, kteří si nedoplňovali vitamín B12 přivodili nedostatek vitamínu B12 s hodně nepříjemnými následky (mj. těžké deprese). A to není jediné: také vápník a nenasycené mastné kyseliny mohou .... (text zkrácen)
Re: B12
(17.02.2016 08:24:49 Milena Buriánková)
Díky za "zlatá slova" klučičí pštadvacítky. Domnívala jsem se, že už budu ve svých sedmdesáti odsouzena chodit jen do kroužků štrykování, nebo k doktorům, ač tomu vzdoruji mnoho let a ve zdraví. Čistoktrevnou vegetariánkou jsem 12 let, ale musím sebou víc mrskat , abych stihla v&scaro.... (text zkrácen)
B12
(16.02.2016 14:01:48 Don't worry)
Myslím že nic není tak vážné, aby se to muselo hrotit.. Já ve veganství vidím jednoduchost, pohodu a náklonost k přírodě. Ano, první dojem který člověk vidí je ten, že je to drahé a budou Vám chybět nejrůznější látky.. Čím víc se ovšem začnete zaj.... (text zkrácen)



Železo a veganská strava
14.06.2007 17:33:31

Železo je stopový prvek potřebný k tvorbě krve. Lidské tělo obsahuje 3 až 4g železa, z čehož více než polovina je ve formě hemoglobinu, červeného barviva krve. Hemoglobin váže kyslík na červené krvinky, které jej dopravují z plic do tkání celého těla. Železo je také součástí mnoha enzymů. Svalová bílkovina myoglobin obsahuje železo, stejně jako játra - ta jsou důležitým zdrojem po prvních šest měsíců života. Rovnováha železa v těle se mění hlavně podle množství železa přijatého v jídle, protože ztráty železa bývají minimální, ačkoliv ženy ztrácí železo během menstruace.


Doporučované denní dávky železa

(Doporučení Oddělení pro zdraví Velké Británie z roku 1991)

kojenci od 0 - 3 měsíců ...... 1,7mg/den
od 12 měsíců zvyšovat na ... 7,8mg/den
děti .................................... 6,1 - 8,7mg/den
13 - 19 let .......................... 11,3 - 14,8mg/den
muži ................................... 8,7mg/den
ženy ................................... 14,8mg/den

Doporučení USA jsou podobná - 10mg denně pro dospělé muže a ženy po menopauze, 15mg pro dospívající a ženy, a 15mg navíc pro těhotné ženy.

Veganské zdroje železa

Kvalitní rostlinné zdroje železa jsou sušené ovoce, celá obilná zrna (včetně celozrnného chleba), ořechy, zelená listová zelenina, semínka a luštěniny. Bohatá na železo je také sojová mouka, petrželová nať, potočnice, melasa a jedlé mořské řasy, ale tyto potraviny se obvykle konzumují jen v malém množství. Používání železného nádobí při vaření také přispívá k obsahu železa v naší stravě.

Příklady množství potravin poskytujících 2mg železa:

pistácie ................... 14g
kešu (pražené) ........ 32g
hnědá čočka ........... 57g
cizrna (vařená) ........ 95g
celozrnný chléb ....... 74g
sezamová semínka .. 19g
melasa .................... 22g
sušené meruňky ....... 59g
špenát (vařený) ....... 125g

Vstřebávání železa

Až 22% železa z masa dokáže lidské tělo vstřebat, zatímco z vajec a z rostlin je to pouze 1 - 8%. Když se sníží zásoby železa v těle, dokážeme ho vstřebat více. Asi 40% železa z živočišných zdrojů je ve formě krevního železa, zbytek a železo ze všech rostlinných zdrojů je mnohem hůře vstřebatelné. Vstřebávání železa může být také omezeno taninem (např. v čaji) a fytáty (jsou v ořechách, obilí a v semínkách). Na tomto místě by člověk začal uvažovat, jestli na těch zvěstech o veganech trpících chudokrevností přece jen něco není, ale tohle není všechno - čtenáře jistě potěší, že výzkum prokázal, že nedostatek železa u veganů není častější než u zbytku populace.

Schopnost vstřebávání železa z rostlin je zvýšena přítomností vitamínu C (kyselina askorbová) v jídle a také dalšími organickými kyselinami jako jsou kyselina jablečná (v dýních, švestkách a jablkách) a kyselina citronová.

Vědecký výzkum, kdy pokusná jídla byla podávána 299 dobrovolníkům, ukázal, že zahrnutí potravin (jako čerství salát, pomerančový džus nebo květák) poskytujících 70 - 105mg vitamínu C do každého jídla zvedlo míru vstřebávání železa. Obzvláště zřetelný efekt přineslo přidávání 125g květáku obsahujícího 60mg vitamínu C k vegetariánským jídlům. Vstřebávání železa se zvýšilo více než trojnásobně.(1)

Již dřívější studie ukázaly, pokud je příjem železa z rostlin dostatečně vysoký (14 - 26mg denně), ani velká množství fytátů neovlivní rovnováhu železa v těle.(2)

Také byly jisté obavy, že vláknina v jídle může bránit vstřebávání železa. Studie ale ukázala, že stav rovnováhy v těle byl příznivější, když příjem vlákniny činil 59g denně než při stravě s pouze 9g vlákniny denně.

Železo, vegani a zbytek populace

Nedostatek železa je celkem běžný v průměrné populaci. Průzkum mladých britských žen z roku 1985 ukázal, že v průměru je u nich příjem železa jen o málo větší než polovina všeobecně doporučovaného množství. Dietetický a výživový průzkum britských dospělých odhalil, že třetina všech žen má nízké zásoby železa. Příznaky chudokrevnosti z nedostatku železa zahrnují únavu a dušnost obzvláště při fyzické námaze, závratě, bušení srdce, bolesti hlavy a neschopnost soustředit se.

Studie u britských veganů hlásí průměrný příjem železa jako přibližně dvojnásobek doporučené denní dávky. Při takovémto množství železa ve stravě je nepravděpodobné, že by jakékoliv vlastnosti vlákniny a fytátů zabraňující vstřebávání železa byly důležité. Protože veganská strava obsahuje trojnásobek až čtyřnásobek doporučovaného množství vitamínu C, vstřebávání železa je zvýšeno.

Závěr

Příjem železa ze stravy je u veganů vysoký, a přestože železo z rostlinných zdrojů je pro tělo hůře dostupné než z masa, velká množství vitamínu C ve stravě zvyšují jeho vstřebávání. Vědecké výzkumy ukazují, že obsah železa v těle veganů bývá normální a jeho nedostatek není častější než u zbytku populace.

--------------------------

Zdroje

(1) Hallberg, L., Brune, M., & Rossander, L. (1986). Effect of ascorbic acid on iron absorption from different types of meals. Hum. Nutr.: Appl. Nutr. 40A:97-113.
(2) Walker, A.R.P., Fox, F.W. & Irving, J.T. (1948). Studies in human mineral metabolism. 1. The effect of bread rich in phytate phosphorus on the metabolism of certain mineral salts with special reference to calcium. Biochem. J.42:452-462.
Cullmbine, H., Basnayake, V., Lemottee, J. & Wickranamayake, T.W. (1950). Mineral metabolism on rice diets. Br. J. Nutr.4:101-111.
Hussain, R. & Patwardhan, V.N. (1959). The influence of phytate on the absorption of iron. Ind. J. Med. Res. 47:676-682.

Článek je překlad ze stránek britské Vegan Society,
přeložila Ivana Uhýrková.




Veganství v praxi Reakce (0) | Zobrazit všechny články ...

Skupiny místností fóra
 
Cestujeme vegansky
Detaily veganského života - kam až zajít?
Obchody v ČR
Kde si nakoupit veganské výrobky, jídlo, kosmetiku...
Vegan foreigners in Czech rep!
Anybody travelling to or staying in CZ...
Vegan MTB klub
Rádi jezdíte na horských kolech do přírody?
Veganské recepty od vás
Veganství
Vege Seznamka
vege seznámení - vážně i nevážně
Výrobky - vhodné či nevhodné?
Jaké jsou zajímavé výrobky? Na co si dát pozor? A čím výrobci klamou?
Veganské akce
Vegani pro vegany, ale i pro veřejnost - co uděláme?
Důvody ? Etika či Dieta ?
Restaurace - ČR
Restaurace - cizina
Zaměstnání, projekty
Vege práce, vege projekty...

Všechny místnosti ...




Krátké Zprávy

Líbíme se Vám?

07.09.2010 13:09

Jedním kliknutím dejte vědět svým přátelům na facebooku, že se Vám vegan.cz líbí!




Veg1 jen za 199 Kč

01.09.2010 21:34
Při zakoupení 3ks veganských multivitamínů VEG1 neplatíte obvyklou cenu 249 Kč za kus, ale jen 199 Kč za kus - ušetříte 147 Kč! Akce platí v prodejně BIOOBCHOD.CZ, Praha2, Bělehradská 71, řekněte si o slevu na pokladně. Řekněte, že jste to četli na vegan.cz, je to taková čtenářská výhoda :-)


Ahoj v novém roce!

01.02.2008 13:52
Zdravím všechny! Konečně je zase trochu času hodit sem pár úprav. Fórum funguje, je vidět, že kdo má zájem, rád si napíše o svých zkušenostech s veganstvím. Připomínám, že veganství není jen o stravě - kdo jí vegansky, ale nosí kožené boty, je to jako být pacifista a jít do války... Pokud budete mít nějaký článeček, překlad, neváhejte mi ho poslat na mail rosta(et)vegan.cz. Vítány jsou hlavně překlady zahraničních materiálů!


Fórum funguje

03.07.2007 01:42:43
Sekce Fórum v horní liště se již začíná plnit tématy. Pokud jste vegan a máte co říci nebo se chcete na něco zeptat, neváhejte se zapojit! Upozornění - pokud vkládáte příspěvek, neukáže se email - takže když chcete aby vám někdo odpověděl, musíte napsat do textu i email, jinak mohou odepisovat jen registrovaní uživatelé formou vzájemných zpráv.





Přihlášení uživatele

 

Registrovat uživatele
Zapomenuté heslo

Vstup do administrace

Soutěž
  V tuto chvíli není vypsaná soutěž.


Web technicky a zdarma provozuje


V případě technických problémů kontaktujte.

.
Statistika přístupů

TOPlist
Od 21.4.2008



Reklama