logo
Přihlášen: Nepřihlášen (anonymní) 23.02.2018 11:28
Články | Odkazy | Ke stažení | Fórum
Seznam Rubrik
 



Reklama
 


Anketa
  Není vypsána žádná anketa


Poslední reakce
 
Nezdravé stravovací trendy
(14.07.2017 10:13:51 Vladislav Petrášek)

Vegetariánství, veganství apod. jsou nezdravé a především módní stravovací trendy, které vedou ke špatné výživě. 

Strava našich předků
(19.05.2017 14:11:39 Emílie L.)

V tomto článku jsou záměrně vynechána některá fakta. Díky tomu článek budí dojem, že naši předci ili hlavně na rostlinné stravě, to ale není pravda. Můj názor: http://emilie-lvovska.webnode.cz/l/co-jedli-nasi-predci/

Grznar
(07.04.2017 12:21:51 Filip)

Kokote!

ocel a guma
(05.03.2017 14:34:14 Já )

Já myslím že to není pravda s ocelí a gumou, protože se prodávají náhrdelníky určené pro vegany a kupují si je.

Proč být vegan
(01.02.2017 23:29:39 Viktor)

Zajímavé podání :-) Já se snažil shrnout hlavní 4 důvody, proč se většina veganů rozhodla přejít právě na tuto rostlinnou stravu. Myslím si, že jsem to pojal hodně podloženými fakty, no, mrkněte sami https://www.svobodavsem.cz/proc-byt-vegan/

Testoviny
(08.12.2016 21:43:33 Eva)

Prijde mi stupidni tvrdit ze vajecne testoviny se vyrabi na stejnych strojich jako bezvajecne.... 

Re: palacinky
(10.09.2016 00:24:56 RodoSlav)

Prečo by si sa mala vzdať palaciniek, keď ich máš rada??

Sprav si vegánske, bez mlieka a vajec. Stačí špaldová múka (T 812 a pod.), voda a štipku soli a je to. Potri džemom ,najlepšie svojim a mňam, mňam.

Dobrú chuť!!

Re: B12
(21.03.2016 14:49:23 vaganka)
Nezlob se, ale s tímhle názorem nemůžu vůbec souhlasit. V mém okolí si vegani, kteří si nedoplňovali vitamín B12 přivodili nedostatek vitamínu B12 s hodně nepříjemnými následky (mj. těžké deprese). A to není jediné: také vápník a nenasycené mastné kyseliny mohou .... (text zkrácen)
Re: B12
(17.02.2016 08:24:49 Milena Buriánková)
Díky za "zlatá slova" klučičí pštadvacítky. Domnívala jsem se, že už budu ve svých sedmdesáti odsouzena chodit jen do kroužků štrykování, nebo k doktorům, ač tomu vzdoruji mnoho let a ve zdraví. Čistoktrevnou vegetariánkou jsem 12 let, ale musím sebou víc mrskat , abych stihla v&scaro.... (text zkrácen)
B12
(16.02.2016 14:01:48 Don't worry)
Myslím že nic není tak vážné, aby se to muselo hrotit.. Já ve veganství vidím jednoduchost, pohodu a náklonost k přírodě. Ano, první dojem který člověk vidí je ten, že je to drahé a budou Vám chybět nejrůznější látky.. Čím víc se ovšem začnete zaj.... (text zkrácen)



Vitamín B12 - kyanokobalamin
03.02.2010 10:55

Vitamín důležitý pro krvetvorbu, nervové, mentální, emoční funkce, zdravé srdce a cévy.

1) Esenciální koenzym a dárce methylové skupiny
Ve svých aktivních koenzymových forméch, methylkobalamin a adenosylkobalamin, je B12 potřebný pro metabolismus bílkovin, tuků a cukrů. Aktivní vitamín B12 je jedním z nejúčinnějších dárců methylové skupiny, složky potřebné pro tvorbu a obnovu množství základních látek v těle, včetně chemických přenašečů v mozku (neurotransmiterů) a aminokyseliny methionin (recyklace methioninu vede k snížení destruktivního homocysteinu). Replikace DNA a tudíž i správné dělení buněk, je též závislé na vitamínu B12.

2) Krvetvorba
Role vitamínu B12 při replikaci DNA je důležitá zejména při produkci zdravých červených krvinek (roznáší kyslík po těle) a hemoglobinu. Bez dostatečného množství vitamínu B12 se červené krvinky zvětšují a nedostatečně dozrávají, což vede k potenciálně nebezpečnému onemocnění zvanému perniciózní (megaloblastická) anémie (chudokrevnost).

3) Nervové funkce
Vitamín B12 je potřebný pro tvorbu fosfolipidů buněčných membrán (důležité pro správný přenos nervových vzruchů) a myelinových pouzder (které kryjí a chrání nervové buňky a zrychlují vedení nervových vzruchů. Nepříznivé neurologické důsledky deficitu vitamínu B12 jsou rozsáhlé od ojedinělých symptomů ( např. snížená citlivost a brnění) až po degenerativní onemocnění jako je roztroušená skleróza, která je spojena s nervovou de-myelinizací. Vysoké dávky vitamínu B12 (zejména ve formě koenzymu) mají využití při léčbě jistých degenerativních procesů při roztroušené skleróze a diabetické neuropatii.
Upozornění: Neurologické poškození způsobené dlouhodobým nedostatkem vitamínu B12 může být ireversibilní (nezvratné). Je životně důležité zajistit dostatečný příjem, zvláště kvůli tomu, že známky deficitu se nemusí po několik let projevit.

4) Mentální funkce a emocionální zdraví
Příznivý vliv příjmu vitamínu B12 na mentální funkce a emoční zdraví je dán jeho rolí při syntéze mastných kyselin, vlivu na zdraví nervových buněk a donaci methylové skupiny. Jak bylo již uvedeno, B12 dárcovstvím methylové skupiny urychluje výrobu a recyklaci mozkových přenašečů (neurotransmiterů), které jsou zodpovědné za paměť, mentální jasnost a bdělost, náladu a další procesy). Nedostatek vitamínu B12 způsobit depresi a mnoho symptomů mentálního poklesu (podobně manifestovaných jako Alzheimerova choroba). Zvýšený homocystein, který může být snížen dodáváním vitamínu B12 se ukázal jako hlavní faktor při vzniku Alzheimerovi choroby. Vědecký výzkum provedený na starších pacientech se sníženými mentálními funkcemi způsobenými nedostatečným příjmem vitamínu B12 upozornil na nutnost včasné detekce nedostatku. Například jedna studie prokázala, že pouze ti, kteří trpěli nedostatkem méně než 1 rok, mohou pocítit zlepšení při suplementaci vitamínem B12.

5) Zdraví srdce a cév
Zvýšený homocystein je též hlavním rizikovým faktorem při vývoji aterosklerózy, primární poruchy při vzniku onemocnění cév a srdce. B12 společně s kyselinou listovou (též donor methylové skupiny) a vitamínem B6 mohou pomoci ochránit zdi cévních kapilár urychlením přeměny homocysteinu zpátky na aminokyselinu methionin (B12 a kyselina listová) a metabolizováním homocysteinu na cystathioonin a cystein (B6).

Vhodné aplikace:

  • perniciozni (megaloblasticka) anemie
  • onemocnění nervového systému (např. diabetická neuropatie, roztroušená skleróza)
  • deprese (hlavně u starších pacientů)
  • nespavost (hlavně u starších pacientů)
  • ztráta paměti / snížení mentálních funkcí (Alzheimerova choroba a senilní demence)
  • kardiovaskulární onemocnění - onemocnění srdce a cév (pokud je spojeno se zvýšenou hladinou homocysteinu)
  • kopřivka
  • astma ( zejména ve spojitosti se senzitivitou na siřičitany)
  • neplodnost mužů (malý počet spermií)
  • tinitus - ušní šelest, hučení v uších
  • únava

    Typické dávkování:
    10-1000 mikrogramů denně

    Běžné zdroje v potravě:
  • játra a ledviny
  • ryby
  • vejce
  • sýry Kontraindikace a interakce
    Není známa toxicita dávek nacházejících se v potravních doplňcích.
    Vysoké dávky jakéhokoliv jednotlivého vitamínu B mohou způsobit nedostatek dalších B vitamínů, proto je při vyšších dávkách doporučena suplementace společně s multivitamínem nebo B- komplexem.

    Faktory, které snižují hladinu, narušují vstřebávání nebo snižují aktivitu vitamínu B12:
  • alkohol
  • stres
  • antacida
  • antibiotika
  • kolchicin
  • hormonální antikoncepce
  • diuretika
  • trifluoperazin

    Pozor: kyselina listová může maskovat známky nedostatku vitamínu B12. Když jsou užívány vysoké dávky kyseliny listové, doporučuje se užívat i vitamín B12. Veganská a vegetariánská dieta je často bohatá na kyselinu listovou a chudá na vitamín B12, což odůvodňuje užívání suplementů s vitamínem B12.

    Možné známky nedostatku:
  • únava
  • perniciózní (megaloblastická) anémie
  • narušené nervové funkce
  • brnění a pálení
  • deprese
  • porucha paměti
  • dezorientace
  • bolavé a slabé svaly na rukou a nohou
  • oslabené reflexy
  • snížená senzorická citlivost

    Zdroj: www.doktorka.cz



  • Veganství a zdraví Reakce (4) | Zobrazit všechny články ...

    Skupiny místností fóra
     
    Cestujeme vegansky
    Detaily veganského života - kam až zajít?
    Obchody v ČR
    Kde si nakoupit veganské výrobky, jídlo, kosmetiku...
    Vegan foreigners in Czech rep!
    Anybody travelling to or staying in CZ...
    Vegan MTB klub
    Rádi jezdíte na horských kolech do přírody?
    Veganské recepty od vás
    Veganství
    Vege Seznamka
    vege seznámení - vážně i nevážně
    Výrobky - vhodné či nevhodné?
    Jaké jsou zajímavé výrobky? Na co si dát pozor? A čím výrobci klamou?
    Veganské akce
    Vegani pro vegany, ale i pro veřejnost - co uděláme?
    Důvody ? Etika či Dieta ?
    Restaurace - ČR
    Restaurace - cizina
    Zaměstnání, projekty
    Vege práce, vege projekty...

    Všechny místnosti ...




    Krátké Zprávy

    Líbíme se Vám?

    07.09.2010 13:09

    Jedním kliknutím dejte vědět svým přátelům na facebooku, že se Vám vegan.cz líbí!




    Veg1 jen za 199 Kč

    01.09.2010 21:34
    Při zakoupení 3ks veganských multivitamínů VEG1 neplatíte obvyklou cenu 249 Kč za kus, ale jen 199 Kč za kus - ušetříte 147 Kč! Akce platí v prodejně BIOOBCHOD.CZ, Praha2, Bělehradská 71, řekněte si o slevu na pokladně. Řekněte, že jste to četli na vegan.cz, je to taková čtenářská výhoda :-)


    Ahoj v novém roce!

    01.02.2008 13:52
    Zdravím všechny! Konečně je zase trochu času hodit sem pár úprav. Fórum funguje, je vidět, že kdo má zájem, rád si napíše o svých zkušenostech s veganstvím. Připomínám, že veganství není jen o stravě - kdo jí vegansky, ale nosí kožené boty, je to jako být pacifista a jít do války... Pokud budete mít nějaký článeček, překlad, neváhejte mi ho poslat na mail rosta(et)vegan.cz. Vítány jsou hlavně překlady zahraničních materiálů!


    Fórum funguje

    03.07.2007 01:42:43
    Sekce Fórum v horní liště se již začíná plnit tématy. Pokud jste vegan a máte co říci nebo se chcete na něco zeptat, neváhejte se zapojit! Upozornění - pokud vkládáte příspěvek, neukáže se email - takže když chcete aby vám někdo odpověděl, musíte napsat do textu i email, jinak mohou odepisovat jen registrovaní uživatelé formou vzájemných zpráv.





    Přihlášení uživatele

     

    Registrovat uživatele
    Zapomenuté heslo

    Vstup do administrace

    Soutěž
      V tuto chvíli není vypsaná soutěž.


    Web technicky a zdarma provozuje


    V případě technických problémů kontaktujte.

    .
    Statistika přístupů

    TOPlist
    Od 21.4.2008



    Reklama