Vitamín B12 - kyanokobalamin

Vitamín důležitý pro krvetvorbu, nervové, mentální, emoční funkce, zdravé srdce a cévy.

1) Esenciální koenzym a dárce methylové skupiny
Ve svých aktivních koenzymových forméch, methylkobalamin a adenosylkobalamin, je B12 potřebný pro metabolismus bílkovin, tuků a cukrů. Aktivní vitamín B12 je jedním z nejúčinnějších dárců methylové skupiny, složky potřebné pro tvorbu a obnovu množství základních látek v těle, včetně chemických přenašečů v mozku (neurotransmiterů) a aminokyseliny methionin (recyklace methioninu vede k snížení destruktivního homocysteinu). Replikace DNA a tudíž i správné dělení buněk, je též závislé na vitamínu B12.

2) Krvetvorba
Role vitamínu B12 při replikaci DNA je důležitá zejména při produkci zdravých červených krvinek (roznáší kyslík po těle) a hemoglobinu. Bez dostatečného množství vitamínu B12 se červené krvinky zvětšují a nedostatečně dozrávají, což vede k potenciálně nebezpečnému onemocnění zvanému perniciózní (megaloblastická) anémie (chudokrevnost).

3) Nervové funkce
Vitamín B12 je potřebný pro tvorbu fosfolipidů buněčných membrán (důležité pro správný přenos nervových vzruchů) a myelinových pouzder (které kryjí a chrání nervové buňky a zrychlují vedení nervových vzruchů. Nepříznivé neurologické důsledky deficitu vitamínu B12 jsou rozsáhlé od ojedinělých symptomů ( např. snížená citlivost a brnění) až po degenerativní onemocnění jako je roztroušená skleróza, která je spojena s nervovou de-myelinizací. Vysoké dávky vitamínu B12 (zejména ve formě koenzymu) mají využití při léčbě jistých degenerativních procesů při roztroušené skleróze a diabetické neuropatii.
Upozornění: Neurologické poškození způsobené dlouhodobým nedostatkem vitamínu B12 může být ireversibilní (nezvratné). Je životně důležité zajistit dostatečný příjem, zvláště kvůli tomu, že známky deficitu se nemusí po několik let projevit.

4) Mentální funkce a emocionální zdraví
Příznivý vliv příjmu vitamínu B12 na mentální funkce a emoční zdraví je dán jeho rolí při syntéze mastných kyselin, vlivu na zdraví nervových buněk a donaci methylové skupiny. Jak bylo již uvedeno, B12 dárcovstvím methylové skupiny urychluje výrobu a recyklaci mozkových přenašečů (neurotransmiterů), které jsou zodpovědné za paměť, mentální jasnost a bdělost, náladu a další procesy). Nedostatek vitamínu B12 způsobit depresi a mnoho symptomů mentálního poklesu (podobně manifestovaných jako Alzheimerova choroba). Zvýšený homocystein, který může být snížen dodáváním vitamínu B12 se ukázal jako hlavní faktor při vzniku Alzheimerovi choroby. Vědecký výzkum provedený na starších pacientech se sníženými mentálními funkcemi způsobenými nedostatečným příjmem vitamínu B12 upozornil na nutnost včasné detekce nedostatku. Například jedna studie prokázala, že pouze ti, kteří trpěli nedostatkem méně než 1 rok, mohou pocítit zlepšení při suplementaci vitamínem B12.

5) Zdraví srdce a cév
Zvýšený homocystein je též hlavním rizikovým faktorem při vývoji aterosklerózy, primární poruchy při vzniku onemocnění cév a srdce. B12 společně s kyselinou listovou (též donor methylové skupiny) a vitamínem B6 mohou pomoci ochránit zdi cévních kapilár urychlením přeměny homocysteinu zpátky na aminokyselinu methionin (B12 a kyselina listová) a metabolizováním homocysteinu na cystathioonin a cystein (B6).

Vhodné aplikace:

  • perniciozni (megaloblasticka) anemie
  • onemocnění nervového systému (např. diabetická neuropatie, roztroušená skleróza)
  • deprese (hlavně u starších pacientů)
  • nespavost (hlavně u starších pacientů)
  • ztráta paměti / snížení mentálních funkcí (Alzheimerova choroba a senilní demence)
  • kardiovaskulární onemocnění - onemocnění srdce a cév (pokud je spojeno se zvýšenou hladinou homocysteinu)
  • kopřivka
  • astma ( zejména ve spojitosti se senzitivitou na siřičitany)
  • neplodnost mužů (malý počet spermií)
  • tinitus - ušní šelest, hučení v uších
  • únava

    Typické dávkování:
    10-1000 mikrogramů denně

    Běžné zdroje v potravě:
  • játra a ledviny
  • ryby
  • vejce
  • sýry Kontraindikace a interakce
    Není známa toxicita dávek nacházejících se v potravních doplňcích.
    Vysoké dávky jakéhokoliv jednotlivého vitamínu B mohou způsobit nedostatek dalších B vitamínů, proto je při vyšších dávkách doporučena suplementace společně s multivitamínem nebo B- komplexem.

    Faktory, které snižují hladinu, narušují vstřebávání nebo snižují aktivitu vitamínu B12:
  • alkohol
  • stres
  • antacida
  • antibiotika
  • kolchicin
  • hormonální antikoncepce
  • diuretika
  • trifluoperazin

    Pozor: kyselina listová může maskovat známky nedostatku vitamínu B12. Když jsou užívány vysoké dávky kyseliny listové, doporučuje se užívat i vitamín B12. Veganská a vegetariánská dieta je často bohatá na kyselinu listovou a chudá na vitamín B12, což odůvodňuje užívání suplementů s vitamínem B12.

    Možné známky nedostatku:
  • únava
  • perniciózní (megaloblastická) anémie
  • narušené nervové funkce
  • brnění a pálení
  • deprese
  • porucha paměti
  • dezorientace
  • bolavé a slabé svaly na rukou a nohou
  • oslabené reflexy
  • snížená senzorická citlivost

    Zdroj: www.doktorka.cz


  • Dotazník není zadán


    B12

    • 14:01
    • 2016-02-16
    • Don't worry (Anonym)

    Myslím že nic není tak vážné, aby se to muselo hrotit.. Já ve veganství vidím jednoduchost, pohodu a náklonost k přírodě. Ano, první dojem který člověk vidí je ten, že je to drahé a budou Vám chybět nejrůznější látky.. Čím víc se ovšem začnete zajímat a zkoušet, tím spíš narazíte na přesný opak. Veganství je všeobecně levnější a chybí Vám v těle mnohem méně látek, než při klasické české gulášové stravě :-) Zkusím ve zkratce poradit.

    B12 alias strašák veganů - Hoďte se do pohody, není to tak zlé, jak se marketing snaží nastínit. Ano, B12 si v těle vyrobit neumíme, stejně tak žádné zvíře ani rostlina. B12 jsou v podstatě bakterie, které díky našemu způsobu života nemáme (myjeme jídlo, pěstujeme s postřiky proti "škůdcům", kupujeme "uměle" vypěstované potraviny, pijeme chlorovanou vodu) .. To je ten problém. Pokud člověk žije na venkově, kde pije vodu ze studny a na zahrádce si pěstuje vlastní zeleninu a ovoce, nemusí si s B12 lámat hlavu... Pokud člověk žije ve městě a vš pouze kupuje v supermarketech, je to horší, ale né kritické.. Zdravé lidské dospělé tělo si umí udělat zásoby B12 zhruba na 2-5 let.. Pokud člověk žije v tomto "čistém" prostředí, není tedy občas na škodu si vzít párkrát do roka kousek tabletky s B12 .. Nebojte, žádné zobání tablet každý den, to už se nám opět snaží vnutit farmaceutické společnosti :-) ... Není ani potřeba jíst maso, samozřejmě... Jak by asi B12 získavali býložravci, co myslíte? =) .. Jsou to bakterie a i my je můžeme běžně omylem sníst a tím pádem doplnit.

    Pocit hladu - Chce si to dobře prostudovat a popřemýšlet, co jíte. Obecně dobře zasytí veškeré luštěniny (čočku mám obzvláště rád a jím jí alespoň 3x do týdne), ta je přímo nabitá živinama. Platí takové nepsané pravidlo, že můžete koukat na vysoký obsah sacharidů nebo bílkovin (ideálně tak 70/30).. takové potraviny zasytí nejvíc. Brambory, již zmíněné luštěniny, těstoviny a výrobky z mouky obecně, ovesné vločky jsou parádní, semínka (lněná, dýňová, chia apod.) .. Drtivá většina jsou velice levné suroviny (díky hlupákům, co to nekupují tak moc, hehe). Kupříkladu já žiju v Praze, jsem muž okolo 25 let, štíhlé postavy s velkou chutí k jídlu a nijak se neomezuji =) .. s jídlem vyjdu v průměru na 2 000kč/měsíc .. to mi přijde na Pražské ceny vcelku levné.

     

    Držím palce a přeji hezký den =)

    Odpovědět...

    Re: B12

    • 08:24
    • 2016-02-17
    • Milena Buriánková (Anonym)

    Díky za  "zlatá slova" klučičí pštadvacítky. Domnívala jsem se, že už budu  ve svých sedmdesáti odsouzena chodit jen do kroužků štrykování, nebo k doktorům, ač tomu vzdoruji  mnoho let a ve zdraví. Čistoktrevnou vegetariánkou jsem 12 let, ale musím sebou víc mrskat , abych stihla všechna přání co za něco stojí ve skutky, kdyby náhodou někdo chtěl povinně očkovat seniory, aby nezlobili a neměli důvod k dlouhému přežívání....Veganství mě přitahuje pořád víc, přestože rodina a mnozí přátelé bez odvahy  změnit cokoliv  mi poskytují nevyžádané přednášky o nesmyslnosti mého počínání, které jim nevnucuji, ale prudím tím, že mám na talíři "to svoje" . Jsem přesto a evidentně šťastnější a blížím se k definitivní přesunu "čistokrevného" veganství. Teď  si jdu zaběhat do lesa a pak se pustím do prozkoumání  Vašich stránek, které mi  na mé cestě slibují nejen světlo, ale možnost sdílení. Díky za ukazatel k cestě, kudy se jde rychleji a bezbolestně na těle i duši a zpátky k životu .  Teta Buri

     

    Odpovědět...

    Re: B12

    • 14:49
    • 2016-03-21
    • vaganka (Anonym)

    Nezlob se, ale s tímhle názorem nemůžu vůbec souhlasit. V mém okolí si vegani, kteří si nedoplňovali vitamín B12 přivodili nedostatek vitamínu B12 s hodně nepříjemnými následky (mj. těžké deprese). A to není jediné: také vápník a nenasycené mastné kyseliny mohou ve stravě vegana chybět. Mám deset let zkušeností s veganstvím, takže vím o čem mluvím.

    Odpovědět...

    B12

    • 18:41
    • 2015-04-08
    • Happy (Anonym)

    Takže vegani si B12 můžou doplnit jedině prášky.. :/ To je docela nepříjemné zjištění. Hledám zrovna, co si nahrazujete čím, abych to veganství mohla experimentálně zkusit, protože se se zvířaty na farmách zachází fakt hnusně a to já podporovat prostě nebudu. Ale asi zkusím najít nějakou malou farmu v okolí, kde budu vědět, že se tam ta zvířata mají aspoň jakž takž dobře a občas od nich nějaký ten sýr koupím. Podobně to udělám i s rybami. Práškama doplním to, co mi chybí i normálně (př. hořčík, ten mi chybí v jednom kuse ať už žeru cokoliv). 

    Veganství (to zdravé) mi přijde dost složité a drahé. Už tak platíme za jídlo nekřesťanské prachy.. a to kvalitní jídlo stojí jistěže dvakrát víc než to, co je v akci. Taky jíte věci, o kterých jsem v životě neslyšela.. třeba jsem vůbec neměla tůšo, že existuje nějaká tmavá rýže. Snad se takové věci tají taky koupit normálně v obchodě. Fakt se mi nechce všecko shánět po všech čertech... No ale PRÁVĚ PROTO bych se taky chtěla, aspoň na malou chvilku, přidat. Aby se to obrátilo - běžně dostupné by měly být kvalitní potraviny, žádné maso napuštěné vodou, mlíko od krávy, kterou nadopovali tak, že tvoří pětkrát víc mlíka než obyčejná kráva, žádná vajíčka od slepic, která se odmala krčí deset v jedné kleci.. A až ty potraviny budou normální, tzn. až budou mít zvířata aspoň ten volný výběh když už nic, pak budu jíst maso, mlíko a vejce. 

    Propána, jídelníček bez mlíka.. To si neumím představit.. A co sušené mléko, které je obsaženo skoro ve všem? To taky nejíte? Ale že se vůbec ptám, jasně že ne. 

    Jen mám pocit, že když budu jíst jen zeleninu a ovoce, budu mít pořád hlad. Už jsem zkoušela být vegetarián a dopadlo to katastrofálně.. měla jsem furt hlad a bylo mi na omdlení, bledá jsem byla jak stěna.. :/

    Máma, zdravotní sestra, říká, že jí do práce (na centrální příjem) několikrát přivezli podvyživené dítě veganů. Asi těch, co si s tím svým veganstvím nedali takovou práci, jakou by měli. 

    No nic, budu hledat další látky a potraviny, o kterých jsem neměla ani tušení :)

    Odpovědět...

    Napište svůj názor

    *
    *
    *
    *

    * Vložením jakékoliv odpovědi se celé téma posune nahoru jako nejnovější, nevkládejte proto reakce na jiné téma bez použití odkazu 'odpovědět'.


    Nařízení EU o ochraně osobních údajů

    Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.