Veganství - otázky a odpovědi

Veganství - otázky a odpovědi

Je veganství zdravé?

Tento překlad pochází ze stránky www.vegan.org a všechny uváděné informace se váží k tomuto zdroji.

Často kladené otázky

Je veganství zdravé?

Budu mít dostatek proteinů?

B12?

Vápník?

Skryté živočišné ingredience?

Je bělený cukr vegánský?

Je med vegánský?

Organické nebo neorganické?

A co tak vajíčka z "volného výběhu"?

Nepíše se v Bibli, že bychom měli jíst maso?

Není to těžké být vegánem?

Je veganství zdravé?

Stejně jako každá jiná strava, musí být vegánství naplánované. Pokud je dobře naplánované, může být vegánství mnohem zdravější než typická americká strava.

V roce 1996 American Dietetic Association (Am. dietetická asociace) prezentovala studii uvádějící, že vegánská a vegetarianská strava mohou značně ovlivnit vznik srdečních chorob, rakoviny žaludku a plic, cukrovky, osteoporózy, nemocí ledvin, zvýšeného krevního tlaku, obezity a dalších nepříjemných nemocí. Kravské mléko obsahuje ideální množství proteinů pro mladá telátka, ale příliš mnoho pro lidi. Vajíčka jsou nadbytečným zdrojem choresterolu a příčinou většiny kardiovaskulárních nemocí.

Veganské potraviny jako jsou celozrnné produkty, ovoce, zelenina, mají málo tuků, neobsahují žádný cholesterol a obsahují množství vlákniny a vitamínů. Vegani mohou získat všechny proteiny z fazolí, tofu, ořechů a obilnin, vápník z brokolice, tofu, sójového mléka, ovocných šťav, železo z čočky, špenátu, fazole a sóji a B12 z ovoce a kořenové zeleniny. Plánovaná vegánská strava může poskytnout všechny potřebné nutrienty, které - jak nás učili ve škole - jsou prý jen v živočišných produktech. Pro víc informací navštivte Physicians Committee for Responsible Medicine.

Budu mít dostatek proteinů?

Doktoři Virginia Messina a Mark Messina doporučují, aby vegani dostávali 0.4 gramu proteinů denně na každý jeden kilogram tělesné hmotnosti. Pokud vegan konzumuje dostatek kalorií a jí rozmanitou potravu, je jen velmi těžké nemít dostatek proteinů. Toto platí i pro sportovce. A jídlo se nemusí kombinovat během jednotlivých snídaní, obědů a večeří.

Nejvýznamnějšími zdroji proteinů jsou luštěniny, sója a ořechy. Obilniny a zelenina také obsahují velké množství proteinů. Proto, jezte velké množství luštěnin, kombinovaných s obilninami a zeleninou.

B 12?

Dlouho se diskutovalo, která zelenina obsahuje nejvíce B12. Mnoho produktů, které byly dlouho považované za dobrý zdroj B12, jako např. sojový tempeh, se už nyní nepovažuje za dobrý zdroj. Naštěstí pro vegány existuje mnoho řešení. Jedním z nich jsou vitamínové tabletky, nebo potraviny obohacené o B12, jako jsou některé druhy kvasnic. Pro více informací navštivte Vegan Outreach.

A co vápník?

Potřeba vápníku podle věku:

500 mg denně pro 1-3 roky věku

800 mg denně pro 4-18 let věku

1000 mg denně pro 19-49 let věku

1200 mg pro 50 a více roků

Mnoho veganských potravin obsahuje velké množství vápníku:

tofu (120-200mg na 1/2 šálku)

sojové mléko (200-300 mg na 1 šálek)

sušené fíky (50 mg na 1 kus)

pomerančová šťáva (250 mg na 1 šálek)

salát (180 mg na 1/2 šálku)

sezamové semínko (180 mg na 2 polévkové lžíce)

fazole (130 mg na 1 šálek)

brokolice (90 mg na 1/2 šálku)

ořechy (50 mg na 2 polévkové lžíce)

Skryté živočišné ingredience?

Často nalezneme na potravinách informace o složení, obsahující názvy ingrediencí, které neznáme a které mohou, ale nemusí, být živočišného původu. Jestliže máte obavy, můžete se obrátit na nás a my se Vám pokusíme poradit na tyto otázky. Náš Vegan Certification Program (program pro značení veganských potravin) pracuje na označení veškerých veganských potravin, aby se nakupování stalo snadnějším. V této době ještě nejsou všechny potraviny takto označené a proto doporučujeme, aby se vegani vyvarovali alespoň všech známých živočišných produktů.

Je bělený cukr veganský?

Záleží na tom, jak definujete pojem "veganský". Rafinovaný cukr neobsahuje žádné živočišné produkty, proto podle nutričního obsahu je veganský. Nicméně je pravdou, že některé druhy cukru jsou vyráběné za použití uhlí ze zvířecích kostí. Toto uhlí slouží na odstranění barvy, nečistot a minerálů z cukru. Toto uhlí není v cukru, ale je použité jako filtr. Proto podle toho, jak se vyrábí, nemůže být rafinovaný cukr považovaný za veganský. Pro ty, kteří nechtějí používat rafinovaný cukr, existuje více alternativ: přírodní cukr (hnědý), řepný cukr, turbinado, succanat, fruktóza, ječmenný slad, rýžový sirup, kukuřičný sirup, melasa, javorový sirup.

Pokud někdo bere veganství podle výrobního procesu, pak některé další produkty nemohou být označované za veganské. Například ocel nebo guma jsou vyraběné za použití živočišných tuků, voda je filtrovaná za použití uhlí ze zvířecích kostí. Proto, je krabice těstovin, které jsou veganské, ale byly dopravené ocelovým kamiónem do obchodu a potom uvařené ve vařící vodě u Vás doma, stále veganská? Pokud uvažujeme o procesu výroby, tak ne. Ale podle takovéto definice by bylo těžké najít nějaké potraviny, které by byly opravdu veganské.

Existuje další příklad. Pokud jeden a ten samý vyrobce vyrobil těstoviny s vajíčkami a potom použil ty samé stroje na výrobu veganských těstovin a kousky vajec se dostaly do nich, mohou být tyto těstoviny také veganské?

Proto by se měli vegani koncentrovat na nejvíce známé přísady. Pokud se budeme snažit analyzovat všechny možné body během výroby, pak toto může dělat veganský život velmi těžký a může to odradit mnoho lidí od jeho osvojení.

Je med veganský?

Opět, závisí to od definice slova "veganský". Hmyz jsou živočichové a proto živočišné produkty jako med nebo hedvábí nemohou být označené za veganské. Ale mnoho veganů používá tyto produkty, protože jsou přesvědčeni, že hmyz necítí bolest. Ale pokud by si hmyz byl vědomý si bolesti, jaký by byl rozdíl mezi medem a zeleninou, když během pěstovaní a sbírání zeleniny je zabito množství hmyzu?

Závisí to od každého osobní volby. Ale pokud vaříte jídlo pro vegany, a hlavně pro vegany, které nepoznáte, zůstaňte raději v jistotě a nepoužívejte med.

Organické nebo neorganické?

Ikdyž většina organických potravin je upřednostňována z těch samých důvodů jako veganské potraviny (práva zvířat, ochrana přírody a zdraví), jídlo je většinou považované za veganské bez ohledu na to, zda je organické nebo ne.

A co vajíčka z volného výběhu?

Většina lidí považuje tato vajíčka jako alternativu k obyčejným vajíčkům z velkochovů. Většina vajíček je označena nálepkou "z volného výběhu", má-li na to farma certifikát. Nic ale nehovoří o velikosti výběhu, kvalitě, počtu nosnic a velikosti prostoru na jednu nosnici. Obvykle jsou slepice ve volném vyběhu zbavené zobáku a mají prostor méně než čtvrt čtverečního metru na jednu nosnici, a pokud chce slepice jít ven, musí si svoji cestu doslova vybojovat přes malý otvor z kuřína.

Ikdyž může slepice obvykle žít až 12 roků, tyto slepice jsou zabíjeny jako každé jiné slepice na farmách po roce až dvou letech. Kohoutci jsou zabíjeni hned po vylíhnutí, stejně jako na jiných farmách. Ikdyž volný výběh znamená zlepšení podmínek pro zvířata, není bez utrpení. Chcete-li se dozvědět více, navštivte United Poultry Concerns.

Nepíše se v Bibli, že bychom měli jíst maso?

Existují rozličné rozdílné interpretace Bible. Jednou z nich je, že ráj byl stvořený pro lidi, aby tu žili v míru, a Adam a Eva nejedli žádné zvířata. Nikde v Bibli se opravdu nepíše, aby lidé pojídali zvířata. Mnoho křesťanů a Židů je vegany. A kněží ani nikde nehlásají, že by Bůh poslal někoho do pekla jen preto, že neubližoval zvířatům.

Navštivte: www.ivu.org/religion/index.html.

Není to těžké být vegánem?

Může to být těžké, ale je důležité, aby každý člověk dělal takové změny, se kterými bude spokojený. I malý krok je spravný. Ideálně odmítnete jakékoliv potraviny pocházející ze zvířat.

Matt Ball, dlouholetý aktivista, napsal:

" Veganský životní styl je na vzestupu. Každý by měl k němu přistupovat s klidem a uvědomit si, že každý krok tímto směrem je pozitivní. Najdůležitější je vyvarovat se produktů, pro něž jsou zvířata zabíjena. Vedlejší produkty budou existovat, dokud bude existovat poptávka po mase, mléku, vejcích a jiných primárních živočišných produktů. Pokud se chcete vyvarovat malého množství vedlejších produktů, je na Vás, kde nakreslíte dělící čáru. Někteří vegani se přizpůsobí podle okolností. Například jako konzument se můžete vyvarovat kupování chleba vyrobeného se syrovátkou, ale jako návštěvník restaurace akceptujete chleba bez toho, abyste sa ptali na jeho složení. Takovéto kompromisy mohou urychlit rozšíření veganství, protože potlačují myšlenku, že veganství je složité."



Dotazník není zadán


ocel a guma

  • 14:34
  • 2017-03-05
  • Já (Anonym)

Já myslím že to není pravda s ocelí a gumou, protože se prodávají náhrdelníky určené pro vegany a kupují si je.

Odpovědět...

Testoviny

  • 21:43
  • 2016-12-08
  • Eva (Anonym)

Prijde mi stupidni tvrdit ze vajecne testoviny se vyrabi na stejnych strojich jako bezvajecne.... 

Odpovědět...

Napište svůj názor

*
*
*
*

* Vložením jakékoliv odpovědi se celé téma posune nahoru jako nejnovější, nevkládejte proto reakce na jiné téma bez použití odkazu 'odpovědět'.