logo
Přihlášen: Nepřihlášen (anonymní) 23.02.2018 11:29
Články | Odkazy | Ke stažení | Fórum
Seznam Rubrik
 



Reklama
 


Anketa
  Není vypsána žádná anketa


Poslední reakce
 
Nezdravé stravovací trendy
(14.07.2017 10:13:51 Vladislav Petrášek)

Vegetariánství, veganství apod. jsou nezdravé a především módní stravovací trendy, které vedou ke špatné výživě. 

Strava našich předků
(19.05.2017 14:11:39 Emílie L.)

V tomto článku jsou záměrně vynechána některá fakta. Díky tomu článek budí dojem, že naši předci ili hlavně na rostlinné stravě, to ale není pravda. Můj názor: http://emilie-lvovska.webnode.cz/l/co-jedli-nasi-predci/

Grznar
(07.04.2017 12:21:51 Filip)

Kokote!

ocel a guma
(05.03.2017 14:34:14 Já )

Já myslím že to není pravda s ocelí a gumou, protože se prodávají náhrdelníky určené pro vegany a kupují si je.

Proč být vegan
(01.02.2017 23:29:39 Viktor)

Zajímavé podání :-) Já se snažil shrnout hlavní 4 důvody, proč se většina veganů rozhodla přejít právě na tuto rostlinnou stravu. Myslím si, že jsem to pojal hodně podloženými fakty, no, mrkněte sami https://www.svobodavsem.cz/proc-byt-vegan/

Testoviny
(08.12.2016 21:43:33 Eva)

Prijde mi stupidni tvrdit ze vajecne testoviny se vyrabi na stejnych strojich jako bezvajecne.... 

Re: palacinky
(10.09.2016 00:24:56 RodoSlav)

Prečo by si sa mala vzdať palaciniek, keď ich máš rada??

Sprav si vegánske, bez mlieka a vajec. Stačí špaldová múka (T 812 a pod.), voda a štipku soli a je to. Potri džemom ,najlepšie svojim a mňam, mňam.

Dobrú chuť!!

Re: B12
(21.03.2016 14:49:23 vaganka)
Nezlob se, ale s tímhle názorem nemůžu vůbec souhlasit. V mém okolí si vegani, kteří si nedoplňovali vitamín B12 přivodili nedostatek vitamínu B12 s hodně nepříjemnými následky (mj. těžké deprese). A to není jediné: také vápník a nenasycené mastné kyseliny mohou .... (text zkrácen)
Re: B12
(17.02.2016 08:24:49 Milena Buriánková)
Díky za "zlatá slova" klučičí pštadvacítky. Domnívala jsem se, že už budu ve svých sedmdesáti odsouzena chodit jen do kroužků štrykování, nebo k doktorům, ač tomu vzdoruji mnoho let a ve zdraví. Čistoktrevnou vegetariánkou jsem 12 let, ale musím sebou víc mrskat , abych stihla v&scaro.... (text zkrácen)
B12
(16.02.2016 14:01:48 Don't worry)
Myslím že nic není tak vážné, aby se to muselo hrotit.. Já ve veganství vidím jednoduchost, pohodu a náklonost k přírodě. Ano, první dojem který člověk vidí je ten, že je to drahé a budou Vám chybět nejrůznější látky.. Čím víc se ovšem začnete zaj.... (text zkrácen)



Grilujeme bez masa
01.06.2010 12:01
Obrázek
 

Léto budiž pochváleno! Grilovací sezóna právě začala a mnoho krásných dní se přímo nabízí k tomu, abychom přípravu oběda či večeře přesunuli ze svých kuchyní na zahradu nebo někam do přírody.

Grilování se i u nás postupně stalo módou, i když jen v rámci vlastní zahrady; grilování v parcích, na vyhrazených místech v přírodě, u pramenů, jezer apod., jako jej známe z mnoha jižních zemí, je u nás stále neznámé. Do přírody grilovat vyráží nejen Španělé či Italové, ale grilování a piknikování pod širým nebem je tradicí i například v Turecku a Iránu, ale je také módou v mnoha západoevropských zemích. V Česku jsme byli zvyklí v přírodě dělat ohně a opékat špekáčky, což často neviděli rádi ani ochránci přírody, ani hasiči. Grilování je oproti jednoduchému ohni sofistikovanější, je bezpečnější a především umožňuje rozvinout celou paletu chutí věcí, které chceme grilovat.

 

Grilování bez masa není o nic méněcennější, než grilování masa. Je spousta věcí, které si o zpracování na grilu vysloveně říkají, nebo jejichž chuť je šetrným grilováním zvýrazněna. Potravin, které se mohou na grilu připravovat a jsou bez živočišných produktů, jsou spousty – ať již zeleniny, některých druhů ovoce, nebo speciálních vegetariánských potravin jako jsou tofu či výrobky z rostlinných bílkovin. V mnoha jižních zemích jsou oblíbenou pochoutkou grilované či pečené papriky nebo grilovaný baklažán. Dobře opečená paprika je takovou pochoutkou, že i příznivci masa se těší na její chuť. Ale grilování není jenom o paprice! Grilování je především o pohodě, posezení s přáteli, vychutnání si přírody nebo klidu zahrady a samozřejmě o nasycení hladových žaludků stejně tak jako uspokojení chuťových buněk. Vždyť již samotná vůně dřevěného uhlí a příjemná chuť dobře ogrilovaných potravin jsou balzámem pro naše smysly.

Co tedy všechno můžeme grilovat? Výběr je pestrý, často nás ani nenapadne, jaké zdravé potraviny je možné grilovat. Grilováním pak mnohdy získají křupavou chuť a zajímavou vůni, zvláště jsme-li v grilování mistry a použijeme bylinkové marinády z olivového oleje, omáčky, dresinky, saláty a přílohy. Tak rozpalte dřevěné uhlí a zkuste něco z následujícího přehledu, který rozhodně není kompletní – přináší jen několik tipů na zajímavé potraviny, které se hodí na gril, ale zároveň jsou zdravé, bez cholesterolu, bez strachu ze živočišných tuků a tučných pokrmů. Většina uvedených druhů zeleniny pak obsahuje také nejen vitamíny a řadu minerálních látek, ale také například kyselinu listovou. Na rozdíl od masa tak tělu přinesou mnohem lepší výživovou hodnotu, lepší stravitelnost, ochranu před civilizačními nemocemi a přitom chutnají tak skvěle, stačí vyzkoušet!


Paprika

Paprika je oblíbená zelenina mnoha národů nejen na Balkáně, ačkoliv maďarská paprika, jihoslovanský ajvar a řecká pečená paprika jsou zaručeně nejznámější. Na gril je nejlepší červená paprika nakrájená na plátky, kterou nemusíme ani potírat, nebo jen stačí lehce potřít olejem. Použijeme-li papriku celou, můžeme ji naplnit např. uzeným tofu či luštěninovým krémem z cizrny nebo z červené čočky.

Kukuřice

Cukrová kukuřice je výbornou pochoutkou, která zasytí, chutná a dodá tělu bílkoviny i minerální látky, včetně stopových prvků jako je např. selen. Kukuřice se nemusí potírat, vhodné je jen konečné potření olivovým olejem, rostlinným máslem či rostlinným margarínem a posypání solí. Vaše děti budou první, kdo budou čekat ve frontě na klas pečené kukuřice!

 

Baklažán

Černý lilek neboli baklažán je zelenina, která má zajímavou měkkou konzistenci a je až s podivem, kolik lidí jej ještě nezná. Baklažán nakrájený na plátky potřeme marinádou z olivového oleje, kari, římského kmínu, koriandru nebo jiného středomořského koření, na které máme chuť, a až po potření grilujeme, aby plně vstřebal chuť koření. Výborné jsou i pomazánky z pečeného baklažánu, smíchané například s cizrnovým hummusem, ale i samotné plátky grilovaného baklažánu jsou pochoutkou, kterou si na váš talíř rádi z grilu nandáte.

Cukety

Mladé cuketky jsou ideální nejen na gril, ale potřené olejovou marinádou, nakrájené na plátky, jsou něčím, co stačí jen chvíli grilovat a pak již jen rozdávat na připravené talíře. Ještě horké cuketky můžeme posypat nastrouhaným sójovým sýrem Cheezly.

Celer

Tenké plátky celeru potřené bylinkovou marinádou s olejem jsou chuťově zcela odlišné od kostek celeru, který jsme tak nenáviděli v polévkách ve školních jídelnách. Celer je při správné přípravě velmi chutný, křupavý a šťavnatý, kromě toho má mnoho pozitivních zdravotních účinků a to nejen pro pány.

Chřest

Podobné až téměř afrodiziakální účinky se uvádějí u chřestu, který je na našich stolech stále ještě neznámou pochoutkou. Přitom chřest je velmi šťavnatý, měkký a má vynikající chuť, pro kterou je oblíben nejen na stolech smetánky. Pokud jste jej ještě neochutnali, vychutnejte jej napoprvé z grilu, ale dejte jej na gril nejdříve, protože jeho příprava může trvat déle.

Hlíva ústřičná

Nezapomeňme ani na houby, významný zdroj bílkovin a některých druhů vitamínů, a položme na gril také plátky hlívy ústřičné. Lehké opečení spolu s potřením olejovou marinádou z něj udělá zdravou a chutnou pochoutku, na kterou nezapomenete.

 

Další druhy zeleniny

Na gril můžete položit i spoustu dalších druhů zeleniny, nevhodné jsou jen ty druhy, které mají vysoký obsah vody, jako jsou okurky, rajčata nebo ředkvičky. Ty je lepší vždy použít čerstvé jako přílohu nebo pokrájet do salátu, který si můžete naservírovat k čerstvě ugrilované zelenině. Výborná z grilu je také cibule, žampiony, tenké plátky mrkve, ale experimentovat můžeme i s brokolicí, topinambury, brambory nebo jinou zeleninou, která vás napadne.

Tofu

Plátky tofu, ideálně již předem marinovaného nebo naloženého do lázně z oleje, bylinek a sójové omáčky, jsou po opečení křehkou a šťavnatou pochoutkou, která svou jemností předčí kuřecí maso a která mnohým vegetariánům nahrazuje zdroj bílkovin. Tofu zná již stovky let čínská kuchyně, pokud jste jej ještě nezařadili do jídelníčku, vyzkoušejte jej právě grilované.

Rostlinné klobásy

V prodejnách zdravé výživy nalezneme některé rostlinné výrobky, které stojí za to mít také na vašem rozpáleném grilu. Sójové párky, rostlinné klobásy ze sójové či pšeničné bílkoviny a řada dalších podobných výrobků přímo vybízí k položení na gril. Podle struktury je vhodné je potřít marinádou a servírovat třeba se zdravou obdobou kečupu či hořčice.

 

Alternativy k masu

V lednicích zdravých výživ také můžete zakoupit výrobky, které byly vytvořeny, aby mnohým usnadnily život. Nejen vegetariáni, ale i všichni ostatní mohou vyzkoušet třeba rostlinné robi maso, různé karbanátky nebo hotové výrobky jako jsou sójové „kuřecí“ filety či nugety. Nepoteče z nich potok tuku, ale jsou zdravé a chutnají výborně.

Co nesmí při grilování chybět

 

Bylinkový olej na potírání

Panenský olivový olej nebo sezamový olej Naturata smíchejte s troškou soli, kari a s kořením podle své chuti. Můžete použít již hotové směsi grilovacího koření, nebo si namíchat červenou papriku, kari, mletý kmín, římský kmín, koriandr, majoránku, rozmarýn, tymián nebo cokoliv jiného, co chcete v marinádě mít.

 

Omáčky a zálivky

Sem patří všechny dresinky, zálivky, kečupy či marinády, které si chcete naservírovat na čerstvě ugrilované kousky zeleniny. Výborná je například kanárská koprová či papriková omáčka, kterou si můžete snadno připravit z rozvařené zeleniny s trochou oleje, octem a kořením. Použít můžete také naředěný ajvar, nebo cizrnovou zálivku z rozmixované cizrny smíchané se sezamovým krémem tahini, s přidáním trochy česneku a citronové šťávy. Tuto zálivku získáte prakticky tak, že recept na blízkovýchodní sezamovou pastu hummus jen naředíte – část si tedy můžete ponechat hustší jako pomazánku či přílohu, druhou část nařeďte a máte výbornou zálivku na cokoliv pečeného.

 

Salát, olivy a jiné přílohy

Ke grilování neodmyslitelně patří i porce čerstvého salátu, olivy, nakrájená okurka, ale i čerstvé bylinky jako jsou listy máty, citronové meduňky nebo bazalky. Nebojte se ke grilované zelenině dát i mističku zeleniny čerstvé nebo svěží rajčatový salát s cibulkou, kombinace šťavnatého salátu a šťavnaté čer-stvě ogrilované zeleniny je velmi chutná. Udělejte si z vašeho grilování požitek, v zimě na to budete moci vzpomínat!

(Rostislav Siksta, psáno pro Bio&Natur)

 

Adepti na grilování

 

 

Viana a Wheaty jsou bezmasé alternativy k masovým produktům, jsou bez jakýchkoliv živočišných složek, vyrobené z biosurovin a vhodné i pro vegetariány a vegany. Viana se specializuje na hotové pokrmy, Wheaty pak na rostlinné alternativy k uzeninám. Plný dovážený sortiment zahraničních chlazených výrobků zakoupíte ve vzorkové prodejně BIOOBCHOD.CZ v Praze 2, Bělehradská 71, nebo žádejte v dalších prodejnách zdravé výživy a biopotravin v Praze. www.tofutown.cz / www.wheaty.cz

 




Veganství v praxi Reakce (0) | Zobrazit všechny články ...

Skupiny místností fóra
 
Cestujeme vegansky
Detaily veganského života - kam až zajít?
Obchody v ČR
Kde si nakoupit veganské výrobky, jídlo, kosmetiku...
Vegan foreigners in Czech rep!
Anybody travelling to or staying in CZ...
Vegan MTB klub
Rádi jezdíte na horských kolech do přírody?
Veganské recepty od vás
Veganství
Vege Seznamka
vege seznámení - vážně i nevážně
Výrobky - vhodné či nevhodné?
Jaké jsou zajímavé výrobky? Na co si dát pozor? A čím výrobci klamou?
Veganské akce
Vegani pro vegany, ale i pro veřejnost - co uděláme?
Důvody ? Etika či Dieta ?
Restaurace - ČR
Restaurace - cizina
Zaměstnání, projekty
Vege práce, vege projekty...

Všechny místnosti ...




Krátké Zprávy

Líbíme se Vám?

07.09.2010 13:09

Jedním kliknutím dejte vědět svým přátelům na facebooku, že se Vám vegan.cz líbí!




Veg1 jen za 199 Kč

01.09.2010 21:34
Při zakoupení 3ks veganských multivitamínů VEG1 neplatíte obvyklou cenu 249 Kč za kus, ale jen 199 Kč za kus - ušetříte 147 Kč! Akce platí v prodejně BIOOBCHOD.CZ, Praha2, Bělehradská 71, řekněte si o slevu na pokladně. Řekněte, že jste to četli na vegan.cz, je to taková čtenářská výhoda :-)


Ahoj v novém roce!

01.02.2008 13:52
Zdravím všechny! Konečně je zase trochu času hodit sem pár úprav. Fórum funguje, je vidět, že kdo má zájem, rád si napíše o svých zkušenostech s veganstvím. Připomínám, že veganství není jen o stravě - kdo jí vegansky, ale nosí kožené boty, je to jako být pacifista a jít do války... Pokud budete mít nějaký článeček, překlad, neváhejte mi ho poslat na mail rosta(et)vegan.cz. Vítány jsou hlavně překlady zahraničních materiálů!


Fórum funguje

03.07.2007 01:42:43
Sekce Fórum v horní liště se již začíná plnit tématy. Pokud jste vegan a máte co říci nebo se chcete na něco zeptat, neváhejte se zapojit! Upozornění - pokud vkládáte příspěvek, neukáže se email - takže když chcete aby vám někdo odpověděl, musíte napsat do textu i email, jinak mohou odepisovat jen registrovaní uživatelé formou vzájemných zpráv.





Přihlášení uživatele

 

Registrovat uživatele
Zapomenuté heslo

Vstup do administrace

Soutěž
  V tuto chvíli není vypsaná soutěž.


Web technicky a zdarma provozuje


V případě technických problémů kontaktujte.

.
Statistika přístupů

TOPlist
Od 21.4.2008



Reklama