Dospívající mohou být zdravými vegetariány

Dospívající mohou být zdravými vegetariány

Jistě si vzpomenete na dávnější i nedávné články v českém tisku, které zarputile tvrdily, že děti a dospívající nemohou nebo i nesmí být vegetariány a nebo nedej bože vegany! V zahraničí je situace úplně jiná – přečtěte si článek z amerických novin Rochester Democrat and Chronicle věnovaný tomuto tématu.

Když si dospívající začnou sami rozhodovat o tom, co chtějí jíst, pak se může stát, že se rozhodnou nejíst maso a masné výrobky. Jako rodič můžete mít obavu o jejich bezpečí a pochybovat o motivech jejich rozhodnutí.


Nebojte, velmi pravděpodobně bude vaše dítě za toto rozhodnutí odměněno v dalších letech lepším zdravím. Podle výzkumů uveřejněných v měsíčníku Archives of Pediatric and Adolescent Medicine jsou dospívající, kteří se rozhodnou pro vegetariánství, zdravější, neboť přesně v duchu preventivních lékařských doporučení konzumují méně nasycených tuků a více ovoce a zeleniny, než jejich nevegetariánští vrstevníci.


Nejdříve je potřeba, abyste si se svým dítětem otevřeně pohovořili o tom, proč se chce stát vegetariánem. Existuje mnoho důvodů pro toto rozhodnutí, jako např. obava o práva zvířat, ochrana životního prostředí, sociální důvody, zdravotní důvody a nebo snaha kontrolovat tělesnou hmotnost.


Pokud vaše dítě doufá, že mu vegetariánství pomůže regulovat tělesnou hmotnost, pak se ujistěte, že si dokáže zvolit zdravé složení stravy. Zkontaktujte vaše dítě s odborným dietologem, který zhodnotí jeho osobní i rodinnou zdravotní historii, užívané léky nebo laboratorní rozbory, váhu a současný a zamýšlený způsob stravy a tělesné aktivity. Odborný registrovaný dietolog může vašemu dítěti pomoci sestavit vyvážený jídelníček, který může ale nemusí obsahovat potraviny živočišného původu, ale pomůže mu s regulací tělesné hmotnosti a celkovým zdravotním stavem.


Když vám dítě řekne, proč chce být vegetariánem, zjistěte ještě pro jaký typ vegetariánství se rozhodlo. Existuje několik základních směrů:

  • Vegani nejí žádné maso ani potraviny živočišného původu

  • Lakto-vegetariáni mohou konzumovat mléko a mléčné výrobky

  • Ovo-vegetariáni mohou konzumovat vajíčka

  • Lakto-ovo-vegetariáni mohou konzumovat obojí – mléčné i vaječné výrobky

  • Pesci-vegetariáni jedí i ryby a plody moře

  • Semi-vegetariáni jedí občas i drůběž, plody moře, ale vyhýbají se červenému masu


Čím striktnější formu vegetariánství si vaše dítě zvolí, tím důležitější je správně sestavit jídelníček. Pokud se vaše dítě rozhodne stát se veganem, bude potřeba, aby se celá vaše rodina dozvěděla více o správné výživě. Experti již dávno přestali tvrdit, že vegetariáni musí pečlivě kombinovat různé bílkoviny ve stravě. Plně dostačuje celkově vyvážená a pestrá strava. Vegani si musí hlídat především celkový přísun železa, vápníku, bílkovin, vitamínu D a B12 a zinku. Odborný registrovaný dietolog vám s tím pomůže.


Jakmile se vy a vaše rodina dozvíte více o vegetariánské stravě, pomůže vám to rozptýlit pochybnosti a ujistit se, že vaše dítě bude zdravé.


Tami M. Best, registrovaný dietolog, certifikovaný školitel a vedoucí oddělení klinické dietologie v nemocnici Thompson Health, Canandaigua, stát New York



Uvedené typy vegetariánství „pesci“- a „semi-vegetarián“ jsou samozřejmě nesmysl – vegetarián nejí žádné maso, nic jako „poloviční“ vegetarián neexistuje. Nicméně pokud lidé, kteří jedí občas maso, mají potřebu označovat se za „částečné“ vegetariány, pak je to dobrá zpráva. Znamená to, že vegetariánství je „in“ a je lidmi pozitivně oceňováno – navzdory všem různým antikampaním.


Nemůže se ubránit otázce, jak by asi dopadli rodiče nebo jejich dospívající potomci v Česku, kdyby se rozhodli vyhledat českého odborného dietologa, aby jim pomohl sestavit vyvážený veganský jídelníček. Zdali pak by měl stejné pochopení (a znalosti?) jako jeho američtí kolegové?

Přeložil: JoM

Zdroj: http://www.democratandchronicle.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070606/LIVING01/706060304/-1/COLUMNS



Dotazník není zadán


Napište svůj názor

*
*
*
*

* Vložením jakékoliv odpovědi se celé téma posune nahoru jako nejnovější, nevkládejte proto reakce na jiné téma bez použití odkazu 'odpovědět'.