logo
Přihlášen: Nepřihlášen (anonymní) 23.02.2018 11:32
Články | Odkazy | Ke stažení | Fórum
Seznam Rubrik
 



Reklama
 


Anketa
  Není vypsána žádná anketa


Poslední reakce
 
Nezdravé stravovací trendy
(14.07.2017 10:13:51 Vladislav Petrášek)

Vegetariánství, veganství apod. jsou nezdravé a především módní stravovací trendy, které vedou ke špatné výživě. 

Strava našich předků
(19.05.2017 14:11:39 Emílie L.)

V tomto článku jsou záměrně vynechána některá fakta. Díky tomu článek budí dojem, že naši předci ili hlavně na rostlinné stravě, to ale není pravda. Můj názor: http://emilie-lvovska.webnode.cz/l/co-jedli-nasi-predci/

Grznar
(07.04.2017 12:21:51 Filip)

Kokote!

ocel a guma
(05.03.2017 14:34:14 Já )

Já myslím že to není pravda s ocelí a gumou, protože se prodávají náhrdelníky určené pro vegany a kupují si je.

Proč být vegan
(01.02.2017 23:29:39 Viktor)

Zajímavé podání :-) Já se snažil shrnout hlavní 4 důvody, proč se většina veganů rozhodla přejít právě na tuto rostlinnou stravu. Myslím si, že jsem to pojal hodně podloženými fakty, no, mrkněte sami https://www.svobodavsem.cz/proc-byt-vegan/

Testoviny
(08.12.2016 21:43:33 Eva)

Prijde mi stupidni tvrdit ze vajecne testoviny se vyrabi na stejnych strojich jako bezvajecne.... 

Re: palacinky
(10.09.2016 00:24:56 RodoSlav)

Prečo by si sa mala vzdať palaciniek, keď ich máš rada??

Sprav si vegánske, bez mlieka a vajec. Stačí špaldová múka (T 812 a pod.), voda a štipku soli a je to. Potri džemom ,najlepšie svojim a mňam, mňam.

Dobrú chuť!!

Re: B12
(21.03.2016 14:49:23 vaganka)
Nezlob se, ale s tímhle názorem nemůžu vůbec souhlasit. V mém okolí si vegani, kteří si nedoplňovali vitamín B12 přivodili nedostatek vitamínu B12 s hodně nepříjemnými následky (mj. těžké deprese). A to není jediné: také vápník a nenasycené mastné kyseliny mohou .... (text zkrácen)
Re: B12
(17.02.2016 08:24:49 Milena Buriánková)
Díky za "zlatá slova" klučičí pštadvacítky. Domnívala jsem se, že už budu ve svých sedmdesáti odsouzena chodit jen do kroužků štrykování, nebo k doktorům, ač tomu vzdoruji mnoho let a ve zdraví. Čistoktrevnou vegetariánkou jsem 12 let, ale musím sebou víc mrskat , abych stihla v&scaro.... (text zkrácen)
B12
(16.02.2016 14:01:48 Don't worry)
Myslím že nic není tak vážné, aby se to muselo hrotit.. Já ve veganství vidím jednoduchost, pohodu a náklonost k přírodě. Ano, první dojem který člověk vidí je ten, že je to drahé a budou Vám chybět nejrůznější látky.. Čím víc se ovšem začnete zaj.... (text zkrácen)



Cholesterol v našich rukách - na našem talíři
08.03.2010 21:46
Obrázek

Představte si tuto rozpravu z prodejny zdravé výživy:


Zákaznice: Pomůže mi tento čaj na cholesterol?

Obsluha: Čaj je podpůrný, ale nejdůležitější je cholesterol ve stravě nepřijímat – máme tady několik lednic plných chlazených výrobků bez cholesterolu.

Zákaznice: Nechci žádnou soju. Ten čaj mi pomůže?

Obsluha: Tak to víte, když neomezíte příjem živočišných potravin, tak ani čaj nepomůže.

Zákaznice: Já věděla, že mi nic nepomůže.


Tento příběh je bohužel pravdivý a přesně ukazuje, jak lidé místo preference bezmasých výrobků bez cholesterolu chtějí jen zázrak ve formě čaje nebo nějakých tablet. Proč je tak málo z nás ochotno pro své zdraví něco udělat, když přitom každý druhý člověk umírá na nemoci způsobené vysokým cholesterolem, tj. konzumací živočišných potravin?


Vysoká hladina cholesterolu při velké konzumaci živočišných produktů je tichým zabijákem, který zapříčiňuje vznik srdečně-cévních onemocnění, vysokého krevního tlaku, způsobuje vznik cévních sraženin a infarkt. Zvláště v naší zemi, která v Evropě drží několik smutných prvenství, právě také v úmrnosti na srdečně-cévní onemocnění, bychom měli cholesterolu věnovat pozornost. Znáte ten vtip o posledních slovech elektrikáře před smrtí: Neboj Karle, mám to pod kontrolou? Tak přesně tak přistupujeme k nebezpečí, které cholesterol znamená. Bohužel ani v situaci, kdy více než polovina populace umírá na nemoci oběhového systému, nevěnujeme cholesterolu pozornost a mnozí to ještě znevažují slovy „na něco přeci umřít musím“. Infarkt a další nemoci oběhového systému bereme jako běžné. Jenže v jiných zemích, v jiných kulturách běžné nejsou.


V České republice zhruba každý druhý člověk umírá na nemoci způsobené cholesterolem, a to zcela zbytečně. Stejně tak zbytečně umírají kuřáci na rakovinu plic. Opravdu si tak nevážíme vlastního zdraví? Všichni si pravidelně přejeme zdraví, ale vším, co děláme, to naprosto popíráme. Popřát si zdraví a pak to zapít mnoha skleničkami tvrdého alkoholu, dát si několik cigaret a přecpat se hamburgery, bifteky, jitrnicemi a klobásami je buď naprostá ignorance a neúcta k vlastnímu zdraví, nebo nebetyčná neznalost a hloupost. Řešení je přitom jednoduché a zmínky o něm nalezneme všude okolo nás – v časopisech, knihách, televizi. Přestože nikdy nebylo snadnější nalézt správnou informaci tak snadno a rychle jako dnes, přesto zbytečně umíráme. Proč?


Vášniví kuřáci velmi často umírají na rakovinu plic. O škodlivosti kouření nás přitom informuje každá krabička cigaret, přesto mnozí věří, že „to nebude tak zlé“ a „mně se nemůže nic stát“. Ve chvíli, kdy se rakovina začne rozvíjet, je již často pozdě na nápravu. Léčení, pokud je úspěšné, stojí obrovské prostředky celou společnost, která pak doplácí na škodlivé návyky jednotlivců. Stejné je to s cholesterolem, kdy celá společnost platí léčbu jedinců, kteří žijí nezdravým životním stylem. Ti, kteří s cholesterolem bojují tak, že zásadně změnili své stravovací návyky, jsou často bohužel terčem posměchu nebo nepochopení.


Cholesterol se přitom nachází výhradně v živočišných potravinách, takže dobře dělají ti, kteří se přeorientovali na vegetariánskou stravu. Záleží však také, jak vegetariánská strava vypadá, takže nejzdravěji z hlediska cholesterolu žijí důslední vegetariáni – vegani. Veganská strava, která odmítá konzumaci všech živočišných potravin, tedy i mléka, mléčných produktů a vajec, znamená nejlepší ochranu před cholesterolem a civilizačními chorobami. Ne nadarmo se těmto nemocem říká civilizační – generace před námi je totiž neznaly, nebo jen velmi zřídka. Kultury, které maso konzumují nebo konzumovaly jen příležitostně nebo vůbec, o civilizačních nemocech nic nevědí. Tradičně většinově vegetariánská Indie, stejně tak jako jiné asijské nebo africké kuchyně, které maso konzumují jen výjimečně, se nemusejí cholesterolem vůbec zabývat. Cholesterol je pro fungování našeho organismu nezbytný, ale bohatě stačí ten cholesterol, který si tělo vyrábí samo. Vyšší hladinu cholesterolu je možné některými rostlinnými zdroji snížit, ale to nás nesmí ukolébat: příliš vysoká hladina je jednoznačně riziková.


Veškerá výživová doporučení okolo nás vytrvale upozorňují na nezdravost naší stravy. Netýká se to jen naší české stravy, ale stravy euroatlantické civilizace obecně. Jídelníček, který naši předkové používali po stovky let, jsme nahradili přemírou masa, salámů, řízků, bifteků a hamburgerů. Největší úmrtnost na nemoci srdečního systému přitom mají generace, které byly u nás odkojeny na zabijačkách a řízkách a špekáčcích při každé příležitosti. Zatímco strava našich předků, a to dokonce ještě na začátku minulého století, sestávala převážně z místních plodin jako pohanka, jáhly, oves, žito, s použitím místní zeleniny a ovoce, jen s výjimečným použitím masa, naše strava je zcela odlišná. Jako zdroj proteinů ve dřívějších dobách sloužily houby, kterým se říkalo „maso chudých“. Maso si mohla dopřávat jen šlechta, a mnozí její příslušníci právě trpěli nemocemi, které chudí neznali, zapříčiněné vysokou konzumací živočišných potravin.


Zatímco dříve lidé maso nejedli více proto, že neměli příležitosti, dnes máme příležitosti všude a maso a masové produkty se staly pro mnohé z nás součástí každodenního jídelníčku. Není výjimkou mít maso na talíři i třikrát denně. Mnozí z nás to podvědomě vnímají jako jakýsi výdobytek moderní doby, jako něco extra, co nám dopřála ekonomická nadvýroba a co si nyní můžeme dopřávat. Všimněte si, že zvláště výletní restaurace nabízejí téměř výhradně jen masové pokrmy, masové či zvěřinové speciality – bereme to jako projev blahobytu, který si můžeme dopřávat a pokud si někam jedeme vyrazit, chceme si prostě dopřát masíčko. Možná je to ještě nějaký pozůstatek genů z doby kamenné, kdy nad ulovenou kořistí jásala celá osada. Dnes však dobře dělají ti, kteří se masu vyhýbají nebo jeho konzumaci podstatně omezili.


Stejně jako si nekoupíme krabičku cigaret, jež se nabízejí všude okolo nás, měli bychom také odmítnout přemíru masa a masových produktů všude okolo nás. Nemusíte být vegetariány, stačí, když vaši spotřebu masa omezíte na minimální míru. Vegetariáni a především vegani, kteří se stravují důsledně vegetariánskou stravou bez jakýchkoliv živočišných potravin, mají nejen výrazně nižší riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění a některých druhů rakovin, např. rakoviny střev nebo konečníku, ale také všeobecně bývají štíhlejší, zdravější a odolnější – samozřejmě vždy ale záleží na individuálních stravovacích návycích. Jak vegetariáni, tak i ti, kteří se stravují smíšenou stravou, musí dbát na výživová doporučení, na pestrost stravy a přítomnost důležitých nutričních látek, aby strava byla pestrá, zdravá a plná vitamínů a minerálů. Toho je možné dosáhnout jak na smíšené stravě, tak i na stravě důsledně vegetariánské, která však musí být dobře sestavena. Nestačí jen odmítnout potraviny živočišného původu, ať už z etických nebo zdravotních důvodů, ale také umět do své stravy zařadit houby jako významný zdroj proteinů, čerstvé saláty, experimentovat s mnoha různými druhy zeleniny a ovoce tak, aby našemu tělu přinášely patřičnou odolnost a zdraví. Pokud jste se stali vegetariány či vegany, je nutné na to dbát dvojnásob, protože případný nedostatek či nemoc často slouží kritikům bezmasého stravování, přitom vegetariánská strava není nijak škodlivá, škodlivé může být její individuální provedení. Ten, kdo jen odmítne maso, aniž by konzumoval čerstvé saláty, ovoce a dostatek zeleniny, hub a široké spektrum obilnin a luštěnin, nemusí být zdravý. Všeobecně jsou však vegetariáni zdravější, stejně tak jako ti, kteří maso konzumují jen příležitostně, než zbytek populace.


Rostlinné potraviny nejenže neobsahují cholesterol, ale mnohé z nich cholesterol také pomáhají snižovat – jako například hlíva ústřičná obsahující betaglukany nebo rostlinné oleje ze lnu či konopí, obsahující omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny. V současné době se téměř roztrhl pytel s různými preparáty na snížení cholesterolu, neměli bychom však zapomínat, že nejdůležitější je prevence, tedy cholesterol ve stravě vůbec nepřijímat. Zázraky neexistují a žádný preparát nemůže způsobit zázrak, pokud je strava plná cholesterolu. Existují podpůrné extrakty a čaje, které pomáhají při snižování cholesterolu, ale to, co cholesterol ovlivňuje nejvíce, máte ve svých rukou či přesněji na svém talíři. Když vám poteče do rozbité loďky, můžete buď donekonečna vylévat nateklou vodu, která se bude dovnitř dostávat stále znovu a znovu, až vás stejně jednou potopí, nebo můžete loďku opravit. Snažit se cholesterol snížit pitím čajů je stejně marný boj jako vylévání vody z rozbité loďky.


V každém magazínu zdravého životního stylu přitom dnes naleznete recepty na chutné saláty, zeleninové pokrmy, speciality cizích kuchyní, používající množství surovin, které jsme v době, kdy bylo opěvováno „knedlo-vepřo-zelo“ vůbec neznali. Dnes není problém zajít si do místní prodejny zdravé výživy či biopotravin a vybrat si mnoho chlazených výrobků bez cholesterolu. Pozor – biovýrobky znamenají jen kvalitu původu a zpracování, nikoliv zdravotní prospěšnost – biošunka nebo biouherák je tedy téměř stejně tak škodlivý z hlediska cholesterolu, jako ten normální. Nejlépe udělá ten, kdo si masové produkty, byť v biokvalitě, odpustí zcela. Na trhu se nachází mnoho chlazených výrobků českých i zahraničních výrobců, kteří nabízejí široký výběr alternativ k masovým pokrmům. Některé výrobky ty masové věrně napodobují, takže ani milovníci tlačenky, párečků a rybích prstů se nemusejí omezovat – na trhu jsou už i tyto produkty, ale vyrobené z rostlinných surovin. Ze sojových, pšeničných či lupinových proteinů se vyrábějí párky, salámy, řízky, pomazánky, různé polotovary i hotové pokrmy. Nechte si od obsluhy ve zdravé výživě poradit, co jak upravit a použít. Mnozí chtějí vyzkoušet tofu, ale z neznalosti napoprvé koupí bílé tofu, které je něco mezi tvarohem a sýrem a hodí se spíše jako základ do různých pokrmů. Na chléb nebo nastrouhané na zeleninové pokrmy či do pomazánek se hodí tofu uzené.


Vyzkoušejte však i tempeh – kostku sojových bobů s ušlechtilou plísní. Uzený tempeh je výborným zdrojem proteinů a chutná dobře třeba se zapečenými bramborami nebo s kvašeným zelím. Dalším zdrojem rostlinných proteinů je seitan, pšeničná bílkovina, vhodná ke zpracování jako maso – nakrájený na plátky a dobře okořeněný se dá opéct, osmažit či použít do různých zeleninových pokrmů, ale i do omáček jako náhražka za klasické maso. Komu by nestačily základní suroviny jako tofu, tempeh a seitan, může využít širokou nabídku výrobků, které mají maso připomínat a chuťově se mu podobat. Některé se masovým výrobkům podobají více, některé méně. Chuť se od těch klasických vždy liší, takže zapřísáhlým milovníkům masa nemusí všechny výrobky chutnat, ale jako se vším, je to hlavně o zvyku a používání: dlouholetí vegani či vegetariáni si chuť bezmasých výrobků dokonale vychutnávají a umějí vykouzlit možná mnohem širší paletu bezmasých pokrmů, než lze udělat z masa. Ti, kdo rádi grilují, si mohou snadno připravit špízy s tofu či s bezmasou klobáskou, opéct vege steaky či připravit některý výrobek ze široké nabídky již připravených pokrmů jako jsou bezmasý gyros, paella ve španělském stylu nebo rybí prsty (bez ryb!). V zahraničí tyto výrobky již několik desítek let vyrábí množství výrobců, kteří stále zdokonalují své nápady a receptury, takže zahraniční chlazené bezmasé výrobky jsou většinou opravdu výborné. Čeští výrobci se ale také snaží a v poslední době se na trhu objevily nové zajímavé bezmasé výrobky, které jsou bez cholesterolu a živočišných složek a prospívají nejen lidskému zdraví, ale i zvířatům, která pro svou potravu zabíjet vůbec nemusíme.


Za pouhých několik let lidé vymysleli velké množství alternativ ke klasickým živočišným produktům a stále nové a nové jsou vyvíjeny. Dovedete si představit, kolik bychom měli výrobků prospěšných lidskému zdraví, kdyby lidstvo celou dobu neztrácelo většinu energie v zabíjení? V zabíjení zvířat pro maso plné cholesterolu a živočišných tuků a v zabíjení sebe sama v nesmyslných válkách. Rostlinné výrobky jsou tak nejen cestou ven ze zajetí cholesterolu, ale také cestou dopředu směrem k mírové budoucnosti a životu v harmonii a nenásilí.

(-rs-)

(Psáno pro Bio&Natur jaro 2010. PS: Samozřejmě budeme rádi, když bude nejlépe vegany :-) ... )




Veganství a zdraví Reakce (0) | Zobrazit všechny články ...

Skupiny místností fóra
 
Cestujeme vegansky
Detaily veganského života - kam až zajít?
Obchody v ČR
Kde si nakoupit veganské výrobky, jídlo, kosmetiku...
Vegan foreigners in Czech rep!
Anybody travelling to or staying in CZ...
Vegan MTB klub
Rádi jezdíte na horských kolech do přírody?
Veganské recepty od vás
Veganství
Vege Seznamka
vege seznámení - vážně i nevážně
Výrobky - vhodné či nevhodné?
Jaké jsou zajímavé výrobky? Na co si dát pozor? A čím výrobci klamou?
Veganské akce
Vegani pro vegany, ale i pro veřejnost - co uděláme?
Důvody ? Etika či Dieta ?
Restaurace - ČR
Restaurace - cizina
Zaměstnání, projekty
Vege práce, vege projekty...

Všechny místnosti ...




Krátké Zprávy

Líbíme se Vám?

07.09.2010 13:09

Jedním kliknutím dejte vědět svým přátelům na facebooku, že se Vám vegan.cz líbí!




Veg1 jen za 199 Kč

01.09.2010 21:34
Při zakoupení 3ks veganských multivitamínů VEG1 neplatíte obvyklou cenu 249 Kč za kus, ale jen 199 Kč za kus - ušetříte 147 Kč! Akce platí v prodejně BIOOBCHOD.CZ, Praha2, Bělehradská 71, řekněte si o slevu na pokladně. Řekněte, že jste to četli na vegan.cz, je to taková čtenářská výhoda :-)


Ahoj v novém roce!

01.02.2008 13:52
Zdravím všechny! Konečně je zase trochu času hodit sem pár úprav. Fórum funguje, je vidět, že kdo má zájem, rád si napíše o svých zkušenostech s veganstvím. Připomínám, že veganství není jen o stravě - kdo jí vegansky, ale nosí kožené boty, je to jako být pacifista a jít do války... Pokud budete mít nějaký článeček, překlad, neváhejte mi ho poslat na mail rosta(et)vegan.cz. Vítány jsou hlavně překlady zahraničních materiálů!


Fórum funguje

03.07.2007 01:42:43
Sekce Fórum v horní liště se již začíná plnit tématy. Pokud jste vegan a máte co říci nebo se chcete na něco zeptat, neváhejte se zapojit! Upozornění - pokud vkládáte příspěvek, neukáže se email - takže když chcete aby vám někdo odpověděl, musíte napsat do textu i email, jinak mohou odepisovat jen registrovaní uživatelé formou vzájemných zpráv.





Přihlášení uživatele

 

Registrovat uživatele
Zapomenuté heslo

Vstup do administrace

Soutěž
  V tuto chvíli není vypsaná soutěž.


Web technicky a zdarma provozuje


V případě technických problémů kontaktujte.

.
Statistika přístupů

TOPlist
Od 21.4.2008



Reklama