logo
Přihlášen: Nepřihlášen (anonymní) 23.02.2018 11:31
Články | Odkazy | Ke stažení | Fórum
Seznam Rubrik
 



Reklama
 


Anketa
  Není vypsána žádná anketa


Poslední reakce
 
Nezdravé stravovací trendy
(14.07.2017 10:13:51 Vladislav Petrášek)

Vegetariánství, veganství apod. jsou nezdravé a především módní stravovací trendy, které vedou ke špatné výživě. 

Strava našich předků
(19.05.2017 14:11:39 Emílie L.)

V tomto článku jsou záměrně vynechána některá fakta. Díky tomu článek budí dojem, že naši předci ili hlavně na rostlinné stravě, to ale není pravda. Můj názor: http://emilie-lvovska.webnode.cz/l/co-jedli-nasi-predci/

Grznar
(07.04.2017 12:21:51 Filip)

Kokote!

ocel a guma
(05.03.2017 14:34:14 Já )

Já myslím že to není pravda s ocelí a gumou, protože se prodávají náhrdelníky určené pro vegany a kupují si je.

Proč být vegan
(01.02.2017 23:29:39 Viktor)

Zajímavé podání :-) Já se snažil shrnout hlavní 4 důvody, proč se většina veganů rozhodla přejít právě na tuto rostlinnou stravu. Myslím si, že jsem to pojal hodně podloženými fakty, no, mrkněte sami https://www.svobodavsem.cz/proc-byt-vegan/

Testoviny
(08.12.2016 21:43:33 Eva)

Prijde mi stupidni tvrdit ze vajecne testoviny se vyrabi na stejnych strojich jako bezvajecne.... 

Re: palacinky
(10.09.2016 00:24:56 RodoSlav)

Prečo by si sa mala vzdať palaciniek, keď ich máš rada??

Sprav si vegánske, bez mlieka a vajec. Stačí špaldová múka (T 812 a pod.), voda a štipku soli a je to. Potri džemom ,najlepšie svojim a mňam, mňam.

Dobrú chuť!!

Re: B12
(21.03.2016 14:49:23 vaganka)
Nezlob se, ale s tímhle názorem nemůžu vůbec souhlasit. V mém okolí si vegani, kteří si nedoplňovali vitamín B12 přivodili nedostatek vitamínu B12 s hodně nepříjemnými následky (mj. těžké deprese). A to není jediné: také vápník a nenasycené mastné kyseliny mohou .... (text zkrácen)
Re: B12
(17.02.2016 08:24:49 Milena Buriánková)
Díky za "zlatá slova" klučičí pštadvacítky. Domnívala jsem se, že už budu ve svých sedmdesáti odsouzena chodit jen do kroužků štrykování, nebo k doktorům, ač tomu vzdoruji mnoho let a ve zdraví. Čistoktrevnou vegetariánkou jsem 12 let, ale musím sebou víc mrskat , abych stihla v&scaro.... (text zkrácen)
B12
(16.02.2016 14:01:48 Don't worry)
Myslím že nic není tak vážné, aby se to muselo hrotit.. Já ve veganství vidím jednoduchost, pohodu a náklonost k přírodě. Ano, první dojem který člověk vidí je ten, že je to drahé a budou Vám chybět nejrůznější látky.. Čím víc se ovšem začnete zaj.... (text zkrácen)



Bílkoviny a veganská strava
14.06.2007 17:21:40
Bílkoviny jsou velké molekuly tvořené menšími jednotkami - aminokyselinami. Existuje dvacet aminokyselin, které můžeme běžně najít v rostlinných i živočišných bílkovinách. Osm z nich pravděpodobně naše tělo nedokáže vyrobit samo, získáváme je ze stravy. Jsou to izoleucin, leucin, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofan a valin. Kojenci dále potřebují histidin a možná taurin. Bílkoviny jsou nezbytné pro zachování tkání a umožnění růstu. Z bílkovin se také tvoří hormony a další fyziologicky aktivní látky.

Potřebné množství bílkovin

Ani experti stále ještě neví zcela jistě kolik bílkovin potřebujeme, v minulých letech byla určená množství často měněna. Národní i mezinárodní organizace zabývající se výživovými doporučeními navrhují normy, které jsou vypočítány tak, aby dosáhly nebo přesáhly doporučovanou dávku pro téměř každého. Berou v úvahu individuální rozdíly, takže tato množství v sobě zahrnují i bezpečnou rezervu. Níže uvedená doporučení jsou založena na dokonale stravitelné mléčné nebo vaječné bílkovině. Protože bílkoviny z rostlinných zdrojů mohou být poněkud hůře stravitelné, britské Oddělení pro zdraví doporučuje vegetariánům a veganům vynásobit tato čísla 1,1.

děti

0 - 12 měsíců ............... 12,5 - 14,9g/den
1 - 3 roky .................... 14,5g/den
4 - 10 let ...................... 19,7 - 28,3g/den
11 - 14 let (chlapci) ...... 42,1g/den
11 - 14 let (dívky) ......... 41,2g/den
15 - 18 let (chlapci) ....... 55,2g/den
15 - 18 let (dívky) ......... 45g/den

muži

19 - 50 let ................... 55,5g/den
50 let a víc ................... 53,3g/den

ženy

19 - 50 let .................................. 45g/den
50 let a víc .................................. 46,5g/den
během těhotenství ....................... 6g denně navíc
kojící ženy - prvních 6 měsíců ..... 11g denně navíc
- po šestém měsíci ...................... 8g denně navíc

Veganské zdroje bílkovin

Potraviny, které dodávají nejvíc bílkovin ve veganské stravě jsou luštěniny (hrách, fazole, čočka, sojové výrobky), obiloviny (pšenice, oves, rýže, ječmen, pohanka, jáhly, těstoviny, chléb), ořechy (para, lískové, mandle, kešu) a semínka (slunečnice, dýně, sezam). Následující seznam uvádí množství potravin poskytujících 10g bílkovin:

arašídy ................................. 39g
mandle ................................. 47g
para ořechy .......................... 50g
lískové ořechy ...................... 71g
sojová mouka ....................... 24g
hnědá čočka (vařená) ........... 114g
cizrna (vařená) ...................... 119g
fazole (vařené) ...................... 119g
celozrnný chléb ..................... 95g
celozrnné špagety (vařené) .... 213g
hnědá rýže (vařená) ............... 385g
dýňová semínka .................... 41g
slunečnicová semínka ............ 51g
sezamová semínka ................. 55g

Jsou rostlinné bílkoviny druhořadé?

Rozhodně ne! Odborníci na výživu si dříve mysleli, že rostlinné bílkoviny jsou méně kvalitní než živočišné bílkoviny. Dokonce i dnes jsou někdy rostlinné bílkoviny brány jako druhořadé, kdežto živočišné jsou vyzdvihovány. Toto přesvědčení je založeno na dřívějších výzkumech na ubohých laboratorních potkanech, které ukázaly, že přidávání dalších aminokyselin právě odstaveným potkanům chovaným na rostlinné potravě zlepšilo jejich růst. Předpokládalo se, že to samé platí i pro lidi. Tyto experimenty ale byly udělány tak, že rozdíly ve kvalitě rostlinných a živočišných bílkovin byly zveličeny. Potkani a lidé mají různé potřeby ve výživě - právě odstavená potkaní mláďata rostou relativně mnohem rychleji než lidská nemluvňata, a tak potřebují také víc bílkovin. Srovnání lidského a potkaního mléka jasně ukazuje tento rozdíl: bílkoviny tvoří jen 7% obsahu kalorií v lidském mléce, kdežto potkaní mléko má 20% bílkovin. Kdyby byla potkaní mláďata krmena jen lidským mlékem, nerostla by. Tyto testy zveličily význam některých živočišných bílkovin a podcenily význam některých rostlinných. Světová zdravotnická organizace (WHO) už upustila od těchto neadekvátních metod pro určování hodnoty bílkovin pro lidské tělo.

Je nutné kombinovat bílkoviny?

Ne! Opravdu to není nutné. Výzkumy na laboratorních potkanech také vedly k nesprávné teorii o kombinování bílkovin. Kombinování bílkovin se už bohužel za ty roky pořádně rozběhlo. Teorie byla založena na myšlence, že vzájemně se doplňující (vzhledem k bílkovinám) potraviny s různými limitujícími aminokyselinami, například fazole a obilniny, by se měly kombinovat v každém jídle, aby se zvýšila dostupnost aminokyselin.

Bílkoviny v potravinách mají každá svoji charakteristickou strukturu, některých aminokyselin obsahují méně a jiných více. Po mnoho let se kvalita bílkoviny posuzovala podle své struktury aminokyselin a byla poměřována vůči bílkovině slepičích vajec, která byla brána jako 100%. Touto metodou byla aminokyselina, které je v bílkovině nejmenší množství vzhledem ke standartnímu měřítku nazvána limitující aminokyselinou. Není to nutně aminokyselina které je v bílkovině nejméně, ale ta které je tam nejmenší podíl ve srovnání s bílkovinou ve slepičích vejcích! Ve většině obilnin a semínek je limitující aminokyselina lysin, zatímco ve většině luštěnin je to methionin. Tryptofan je limitující aminokyselina v kukuřici a methionin v hovězím mase. Přestože každé jídlo má limitující aminokyselinu, většina potravin má všechny aminokyseliny v množstvích dostatečných pro lidské zdraví.

Dokonce i vegetariánům je někdy doporučováno kombinovat rostlinné bílkoviny s mléčnými výrobky. Tato rada je však velmi zastaralá. Kombinování bílkovin může snížit potřebné množství bílkovin, ale několik výzkumů na lidech ukázalo, že to není potřebné a že to nefunguje vždy. Strava založená výhradně na rostlinných potravinách docela dobře zásobuje tělo doporučovanými množstvími všech nezbytných aminokyselin a kombinování bílkovin v každém jídle není nutné. Sojová bílkovina je svou biologickou hodnotou rovnocenná živočišným bílkovinám.

Je nadbytek bílkovin dobrý?

Výzkumy prokazují, veganské způsoby stravování dávají ideální množství bílkovin doporučované Světovou zdravotnickou organizací a Oddělením pro zdraví Velké Británie. Mnoho "všežravců" jí víc bílkovin než se doporučuje, což může mít i nevýhody pro jejich zdravotní stav. Nadměrná konzumace bílkovin může být spojená se zdravotními riziky. U starších lidí a u lidí trpících nějakou nemocí ledvin může být nadbytkem bílkovin ohrožena funkce ledvin. Navíc vysoký příjem bílkovin může způsobovat ztráty vápníku a tak přispívat k odvápňování kostí. Výzkum britských dospělých z roku 1990 (3) ukázal, že průměrný příjem bílkovin je 84g/den u mužů a 64g/den u žen, což je víc než je doporučováno.

Různé druhy bílkovin mohou mít různý efekt na cholesterol a tuky v krvi. Větší hormonální reakce způsobilo jídlo s kazeinem (mléčná bílkovina) než jídlo ze sóji. Svědčí to o tom, že mléčná bílkovina může vést k vyšší hladině cholesterolu a tuků v krvi. Tyto jsou potom rizikovými faktory pro nemoci srdce.

Výzkum na 620 ženách v Singapuru odhalil, že u žen před menopauzou, které pravidelně jedly sojovou bílkovinu a sojové produkty vůbec bylo riziko rakoviny prsu poloviční oproti normálnímu. A naopak konzumace tmavého masa a živočišných bílkovin bylo spojené se zvýšeným rizikem rakoviny prsu.

Strava bohatá na bílkoviny z masa vede k vyšší hladině kyseliny močové v moči a celkovému zvýšení kyselosti moči. Díky kyselosti se kyselina močová hůře rozpouští a může vytvářet ledvinové kameny.

Stačí rostlinné bílkoviny i rostoucím dětem?

Hlavní potřebou ve výživě dětí je energie spíše než bílkoviny jako takové. Pokud je energetická potřeba u dětí splněna, budou prospívat při stravě s bílkovinami z rostlinných jídel. Nemluvňata a děti, které vyrostly na různorodé veganské stravě, mají dostatek bílkovin a energie, jsou zdravé a rostou normálně. Přestože někdy bývají lehčeji stavěny, jsou v rozmezí normální výšky a váhy. Pravidelná konzumace vhodně připravených vysokoenergetických jídel, jako obiloviny, luštěniny a ořechy, s menším množstvím méně energetického ovoce a zeleniny zajistí dostatečný příjem bílkovin a energie. Existují pouze dva soudobé případy nedostatku bílkovin a/nebo kalorií u nemluvňat vychovávaných veganskými rodiči na veganské stravě, a ty byly kvůli přílišnému ředění kojenecké výživy. Další publikované zprávy o alternativní výživě kojenců a nedostatku bílkovin a energie v jejím důsledku byly o přísné makrobiotice nebo fruktariánství, nebo omezení ve výživě zavedená rodiči nevegany pro zdánlivé zdravotní důvody.

Zdroje

(1) Food and Agriculture Organization/World Health Organization/United Nations University (1985). Energy and protein requirements. WHO Technical Report Series 724. Geneva: WHO.
(2) Lappé, F.M. (1976). Diet for a Small Planet. New York: Ballantine Books.
(3) Millward, D.J., Newsholme, E.A., Pellet, P.L. & Uauy, R. (1992). Aminoacid scoring in health and disease. In: Protein energy interactions - Proceedings of a workshop held by the International Dietary Energy consultancy Group. Switzerland: IDECG.

Článek je překlad ze stránek britské Vegan Society,
přeložila Ivana Uhýrková.




Veganství v praxi Reakce (0) | Zobrazit všechny články ...

Skupiny místností fóra
 
Cestujeme vegansky
Detaily veganského života - kam až zajít?
Obchody v ČR
Kde si nakoupit veganské výrobky, jídlo, kosmetiku...
Vegan foreigners in Czech rep!
Anybody travelling to or staying in CZ...
Vegan MTB klub
Rádi jezdíte na horských kolech do přírody?
Veganské recepty od vás
Veganství
Vege Seznamka
vege seznámení - vážně i nevážně
Výrobky - vhodné či nevhodné?
Jaké jsou zajímavé výrobky? Na co si dát pozor? A čím výrobci klamou?
Veganské akce
Vegani pro vegany, ale i pro veřejnost - co uděláme?
Důvody ? Etika či Dieta ?
Restaurace - ČR
Restaurace - cizina
Zaměstnání, projekty
Vege práce, vege projekty...

Všechny místnosti ...




Krátké Zprávy

Líbíme se Vám?

07.09.2010 13:09

Jedním kliknutím dejte vědět svým přátelům na facebooku, že se Vám vegan.cz líbí!




Veg1 jen za 199 Kč

01.09.2010 21:34
Při zakoupení 3ks veganských multivitamínů VEG1 neplatíte obvyklou cenu 249 Kč za kus, ale jen 199 Kč za kus - ušetříte 147 Kč! Akce platí v prodejně BIOOBCHOD.CZ, Praha2, Bělehradská 71, řekněte si o slevu na pokladně. Řekněte, že jste to četli na vegan.cz, je to taková čtenářská výhoda :-)


Ahoj v novém roce!

01.02.2008 13:52
Zdravím všechny! Konečně je zase trochu času hodit sem pár úprav. Fórum funguje, je vidět, že kdo má zájem, rád si napíše o svých zkušenostech s veganstvím. Připomínám, že veganství není jen o stravě - kdo jí vegansky, ale nosí kožené boty, je to jako být pacifista a jít do války... Pokud budete mít nějaký článeček, překlad, neváhejte mi ho poslat na mail rosta(et)vegan.cz. Vítány jsou hlavně překlady zahraničních materiálů!


Fórum funguje

03.07.2007 01:42:43
Sekce Fórum v horní liště se již začíná plnit tématy. Pokud jste vegan a máte co říci nebo se chcete na něco zeptat, neváhejte se zapojit! Upozornění - pokud vkládáte příspěvek, neukáže se email - takže když chcete aby vám někdo odpověděl, musíte napsat do textu i email, jinak mohou odepisovat jen registrovaní uživatelé formou vzájemných zpráv.





Přihlášení uživatele

 

Registrovat uživatele
Zapomenuté heslo

Vstup do administrace

Soutěž
  V tuto chvíli není vypsaná soutěž.


Web technicky a zdarma provozuje


V případě technických problémů kontaktujte.

.
Statistika přístupů

TOPlist
Od 21.4.2008



Reklama